Full version: Hjälp en novis
unnaA
Jag har nyss köpt ett hus där jag fått ett ett växthus om ca 30 kvm på köpet. Värme, ventilation och bevattning finns. Jag kan ingenting alls om växter men vill gärna lära mig. Tidigare ägare har drivit upp ca 2 500 plantor/år har jag fått höra och de började första veckan i maj. Nu till min fråga; jag bor i norra norrlands inland, räcker det med att jag sätter frön till blommor och tomater m.m. i mitt växthus första veckan i maj eller måste jag först sätta frön inomhus ?

Tacksam för svar
/Josefin
kerstin z5-6
En enkel fläkt, sk frostvakt.. gör att du kan börja första maj,ev tidigare,beroende på plånbok, perenner som ska ha kylperiod kan du så o ställa ut i mars ev ännu tidigare om du kommer in i växthuset dåsmile.gif.
Grattis o lycka till från Västerbotten smile.gif
RB9310
Vad räknar du som norra norrlands inland? Kiruna? Jokkmokk? Arvidsjaur? Lycksele? Vet inte men jag tror det kan spela ganska stor roll.
kerstin z5-6
Jag och tomater och sånt värmekrävande skulle jag börja sätta inne under ett vanligt lysrör om det är sånt du vill odla.
unnaA
Tack för svar - jag bor utanför Överkalix. Min tanke är att jag skall slippa sätta frön inomhus utan försöka odla allt i växthuset. Där finns möjlighet till värme (värmefläkt och element). Hinner tomatplantor och perenner bli tillräckligt stora om jag sår i början av maj?

J
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon