Full version: Bilder från växthus
Monarda
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i era växthus. Så här ser mitt ut i år, fullproppat.

[attachment=71914:DSC_0229.jpg]

[attachment=71915:DSC_0233.jpg]

[attachment=71916:DSC_0234.jpg]

[attachment=71917:DSC_0238.jpg]
Mollis
Åhh, så härligt det ser ut! Jag har ingenting i mitt växthus i år :-( Hoppas att det ska prunka lika fint som ditt nästa år i stället.
Peztis
Så fint du har det!

Nu ska jag berätta om mitt...

RESULTATET AV ATT INTE VETA VAD MAN GÖR

I våras planterade jag några plantor av pumpa, melon, gurka, paprikor, tomater. Tomaterna var ena ynkliga historier och jag undrade verkligen hur det skulle gå med dem, skulle det bli någon skörd, tro?
Eftersom vi skulle åka bort tre veckor till Spanien så installerade jag automatbevattning. Mina föräldrar skulle åka och titta till emellanåt för att se till hus och odlingar.

När de hämtade oss vid Arlanda så sa min pappa att bevattningen hade funkat, du kommer inte in i växthuset! OK, tänkte jag. Det har vuxit och jag såg framför mig tomater upp och utmed väggarna. Jag hade ju spänt snören de skulle växa upp mot.

Det första jag gjorde när vi kom hem var att kolla växthuset, var ju nyfiken på hur det såg ut och hur mycket pappa hade överdrivit.

Om man säger så, det var en underdrift:
[attachment=71950:IMG_1299_2.jpg]

Jag bara stod och gapade! Min man kom och sa "Åh helvete!" och sonen strax därefter med orden "Åh shit!".

I tre omgångar har jag nu röjt och jag tror det behövs en röjning till! Men det fanns tomater i all grönskan, tror jag har skurit bort en kubik av allt så golvet åter är fritt och solen kan komma åt. Men fortsätta att växa, det gör det!

Jag som var orolig för att jorden inte skulle vara tillräckligt bra. rotfl.gif
kerstin z5-6
Jissus!!!!!!!!!!!
men hur blev det? Flyttar ni snart?Himla nyfiken smile.gif
Monarda
Åh Peztis, jag skrattade så tårarna rann rotfl.gif Jag måste få skicka bilden till min syrra, hon har nyss blivit med växthus! rotfl.gif
Peztis
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-08-2012, 20:18) *
Jissus!!!!!!!!!!!
men hur blev det? Flyttar ni snart?Himla nyfiken smile.gif

Planerna fortskrider och vi ska kolla mer om möjligheterna fast det blir inte i år och troligen inte under 2013 heller utan kanske i början av 2014. Det är ju ett stort projekt att sälja hus och hitta ett att hyra eller köpa i ett annat land. Och så ska man ju helst ha en betalande sysselsättning...
Mycket att tänka på och tar reda på. Men vi har fått bra kontakter som vi kan ställa alla dumma frågor till!

CITAT (Monarda @ 15-08-2012, 20:37) *
Åh Peztis, jag skrattade så tårarna rann rotfl.gif Jag måste få skicka bilden till min syrra, hon har nyss blivit med växthus! rotfl.gif

biggrin.gif

Självklart får du göra det!

Måste säga att jag sitter och skrattar själv när jag ser bilden!

Kan ju tillägga att det var någon eller några fåglar som trivts i djungeln också för alla dynorna är helt nedfläckade. Har inte hittat något lik (än) så de har nog kommit och flugit via fönsterluckorna.
KRT
Peztis - jag tror vi med visshet gränsande till sannolikhet kan konkludera att jorden ÄR tillräckligt bra!
Får man fråga vad du har för jord? Sådan vill jag också ha smile.gif
Peztis
CITAT (KRT @ 16-08-2012, 13:21) *
Peztis - jag tror vi med visshet gränsande till sannolikhet kan konkludera att jorden ÄR tillräckligt bra!
Får man fråga vad du har för jord? Sådan vill jag också ha smile.gif

Trädgårdskompost, hushållskompost (animaliskt och vegetabiliskt), hästgödsel, jord från åkern (fy på mig!), gräsklipp, löv, kaffesump, grenar i små bitar... helt enkelt allt som funnits i närheten och som har kunnat fylla odlingsbädden!

Planen var ju att köpa jord men när jag insåg att där skulle tusenlapparna flyga iväg i mängder så tänkte jag i andra banor.

Kan nog konstatera att det var rätt banor...

Jag har skrivit ut bilden och laminerat den. Har satt den mitt framför mig på jobbet och när jag behöver muntras upp (vilket behövs flera gånger om dagen) så tittar jag på den och skrattar! Min kollega gjorde likadant när hon kände sig lite nedtryckt!
jaj-51
Monard, ja gillar dit växthus med blommor och ätbart, sjäöv har jag bara haft ätbart men nästa år ...

Peztis, oj vad det växte ser inbjudande ut, attt knö sig in och fika en morgon när det små regnar.

Men det är nog inte så man vil ha växterna ...
Tänk om du haft en vinranka också så borde hela taket varit igenvuxet också ....
Peztis
Vinrankan finns där! Men den frös ned i vintras och fick börja om och lever en undanskymd tillvaro bakom pumpabladen i hörnet längst in.
Fast jag har klippt bort en hel del va det nu så den får lite mer utrymme.
ogräset
Hejsan!

Det bästa med mitt växthus just nu, är att det lyser upp denna mörka tid som vi har nu. Efter att det är städat och rengjort. så kan jag vara där inne och pyssla... skall strax gå ut och göra mosshjärtan.

Ha en underbar dag!

Birgitta smiley_small_hug.gif

[attachment=73276:V_xthus_upplyst.jpg]
Chili Linkan
Vacker syn i det annars bistra höstmörket! smile.gif
Peztis
Fint!

Jag hängde upp tre bollar (taklampor) från Rusta med solcellsbelysning så de lyser också lite men inte så pass att man kan pyssla el något i det ljuset. Men lite upplyst är det.
Anja Danmark
Der er stadig liv i mit drivhus lidt endnu - her er lidt billeder fra forleden dag:

https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink

Peztis
Underbara bilder, Anja! Söta kissemissr du har, gillade namnen på dem.
Anja Danmark
CITAT (Peztis @ 07-11-2012, 22:05) *
Underbara bilder, Anja! Söta kissemissr du har, gillade namnen på dem.

tummenupp.gif
Krolliljan
Ja så härliga bilder Anja.
Jag vill i framtiden ha ett växthus jag med.
Älskar att titta på andras växthusbilder.
Chili Linkan
Jag drömmer om ett växthus jag med! Vackra bilder och intressanta plantor där i ditt växthus Anja! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon