Trots att jag har hållit på med trädgård ganska länge, har jag aldrig delat eller minskat in på någon perenn.
Nu har jag kommit dit med några växter. Anisisop och löjtnantshjärtan som jag måste minska ner på.
Är det bara att sätta spaden i plantan? eller hur gör man?
När är det lämpligt att göra detta.
När är det lämpligt att flytta en drakmynta?
Hjälp mig! så att jag inte gör fel.
Krolliljan
12-08-2012, 16:28
Anisisop kan du dela till våren. Löjtnantshjärtan kan du dela nu.
Drakmynta kan man flytta när som helst bara man vattnar men lättast på våren.
Allekulla
19-08-2012, 19:37
Ett bra sätt är att ha två grepar och likasom dra isär stora plantor.
mari_tres
19-08-2012, 20:32
Beror lite på hur rädd man är om plantan
Jag brukar gräva upp hela plantan (om den inte är för stor), ta två grepar och bända isär. En liten planta kan man dela med händerna. En del perenner med grövre rotsystem kan man behöva hugga av med en spade men de du ska dela kräver nog inte sådana våldsamheter =)
Ibland tar jag bara grepen (eller en spade) och gräver upp en bit av plantan utan att gräva upp hela först, funkar det med men jag brukar ofta vilja passa på att jordförbättra då jag ändå håller på så oftast åker hela plantan upp.
Det enklaste tänker jag är att bara sticka ner spaden och dela eller skära bort en del. Men det är kanske för brutalt?
Sedan funderar jag på om plantan ska ha vissnat ner innan, eller när man ska göra ingreppet.
När minskar man in på en ros t.ex?
Mitt elefantgräs håller på att bli jättestort. Det skulle jag vilja minska in.....
kerstin z5-6
20-08-2012, 12:46
perenner får med åren en "träig mittdel som blir kal.Därför är det bättre att dela dem ,efter att hela växten är uppgrävd , tex med en grep
Ta bort den träiga mitt delen och ge ny jord o bra hål till bägge /ellerfler/ nya plantor.
Rosor beskärs på våren innan blad utspring,ta bort de äldsta grova grenarna och de som pekar inåt.
Somliga rosor tex Rugosa tål hård nerklippning till fotknölarna.Klätterrosor beskärs bara vb,döda felriktade grenar tas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.