Jaaa, så har man börjat samla frön från rabatterna igen.
Undrar när (och OM!) frökedjorna sätter igång igen.... Mycket växter har vi ju som inte bildat mogra frön än, så det dröjer väl lite till.
Och hur är det med Margit, är hon taggad som förut? Det hoppas vi väl alla på, eller hur.
Samlarinstinkten går inte att få bukt på!
hattstugan
12-08-2012, 17:08
Instämmer!!
Hoppas på Margit till hösten!!
Nu har jag vågat mig in på Odla efter en dryg månads frånvaro för virusvarningarna jag fick och det första jag läser om är frökedjorna!
Har också börjar samla! Och så måste jag ju identifiera det som jag plockade åt mig i Spanien under de tre veckor jag var där! (Alltså, jag plockade ju inte fröer under hela tre veckor men några sorter blev det i alla fall!)
Crazy4Flowers
16-08-2012, 23:21
Jag har också varit borta länge från forumet, idag var det premiär. Fröer får man aldrig för mycket av....
Förvaring av alla fröpåsarna!!!!!!!!!
Detta har diskuterats förut, men visst kan vi ta det här igen:
Hos mig är det en salig röra, jag skäms...... små byttor, godisldor, askar av olika slag i ett överskåp i köket. Olika slags påsar; namn står nog oftast, men ganska sällan årtal, tyvärr.
Hur Gör Ni?? Är det pärmar, askar, lådor eller vad är det som ni upplevt som enklast och mest överskådliigt för fröförvaring?
hattstugan
18-08-2012, 10:34
Använder kaffefilter och har dessa i vindruvelådor! Märkta med sort och årtal! Förvaras i ett svalt underskåp som nog på vintern inte är många + i!
Stora fröer förvaras helst i medicinburkar också märkta med sort och år!
Mycket blir det hursom!
Har mina köpefröer i en låda sorterat på grönsaker och blommor och sedan är det sorterat på när under året de ska sås.
Egna och "fådda" fröer ligger i pärmar. Startar en ny pärm varje år. Dessutom så skriver jag en lista varje år.
Funkar rätt bra men behöver förfinas lite. Missar alltid att så några förer varje år hur jag än gör.
kerstin z5-6
19-08-2012, 01:21
önskar alla fina frö, jag hinner inte delta och ev virus ta det med salt..tror inte riktigt på den varianten ..
Tänk om det kunde bli uppehåll nu en vecka eller så! Frökapslarna ruttnar ju nästan...
Jag börjar förastå varför frökedjornas fröantal tenderar att öka och öka mot slutet. Nu har jag samlat massor av fröer med tanke på frökedjan. Vill så gärna skicka med ganska många och glädja folk, bidra till mångfalden :-) Men jag kan ju inte ta emot så hur mycket som helst!
Det verkar inte vara möjligt att alla skulle ta lika många som de bidrar med. Och så växer fröantalet lite i taget.... Men gör det något??? Nej jag tror inte det. Om portot blir högre mot slutet, gör det något? Nej det tror jag inte.
Snart är det dags :-D
dacke-60
19-09-2012, 19:09
Vad äe frökedjor? Har inte varit så aktiv sedan jag blev medlem
Här kan man läsa mer om förra årets kedja.
Och jag tror jag vågar påstå att det blir en i år igen. Inte sant, Margith, allas vår förmoder!
Jag har en virusdator och sambons rena, så nu vågar jag mig hit igen. Saknar också kedjorna, har samlat fröer och vill vara med trots att jag inte kommer ha tid med litet barn i vår, beroendet är svårt..
Har viruset kvar i datorn, har inte orkat med hela proceduren med att rensa tyvärr.
Samlar mina fröer i kaffefilter också!
Margith
21-09-2012, 11:54
Egentligen är jag inte helt säker på att jag törs vara här.
De senaste problemen med virus kostade mig en ny dator.
MEN jag skyller inte på Odla, jag vet ju inte varifrån viruset kom...
Men visst ska vi ha en frökedja i år igen.
Jag skriver en ny tråd.
Trevlig höst allihopa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.