Full version: Löss
Misse24
Hej hej,
Jag har fått löss på en av mina chiliplantor, är det någon som har tips på vad man kan göra så att de försvinner?

Tack på förhand!
masa
Om man odlar i kruka och plantan inte är enormt stor, så kan det vara värt att prova att sänka hela plantan under vatten någon timmes tid. Vi rensade ett helt växthus med krukodlade paprikor på detta sätt för några år sedan.
Bassam
Hej

Du behöver duscha den dagligen också gånger fler gångar, plus kan du byta jorden på grund av löss sitter i jorden också, komihåg alltid att de tycker om torra luften,

H.Bassam
NiklasTyreso
CITAT (Misse24 @ 12-08-2012, 18:21) *
Hej hej,
Jag har fått löss på en av mina chiliplantor, är det någon som har tips på vad man kan göra så att de försvinner?

Tack på förhand!

Bästa rådet är att slänga plantan innan lössen sprider sig (om du har den inne).

Såpvatten minskar mängden bladlöss. Spraya plantan med såpvatten (rikligt) var annan dag.

Förra året fick jag in gröna bladlöss med plantor som skulle övervintras.
Jag behandlade med såpvatten två ggr per vecka. Lössen blev färre men försvann inte.
När mina nya plantor i februari grodde då spred sig lössen till småplantorna, trots såpvattenbehandling.

Så, ta aldrig in plantor utifrån, som kan ha löss.
Så nytt inne i stället.

Misse24
Tack så mycket för era tips!
Nu ska lössen utrotas!
Anja Danmark
Chiliplanter kan tåle vand, der er omkring 40 grader varmt, og det slår lusene ihjel - så hvis det kan lade sig gøre, kan man dyppe hele planten i varmt vand et par gange med en uges mellemrum.

Det vil fjerne lusene, og skulle et par stykker have overlevet, så vær klar med en spray med insektsæbe eller neemolie smile.gif

Jeg ville aldrig kaste en plante ud, fordi den havde lus - i hvert fald ikke uden at have forsøgt at komme af dem først!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon