Full version: Cornicho
Camilla89
Hej!

Har en cornicho ståendes på min balkong och den blommar för fullt! Nu börjar gurkorna komma och jag undrar när man vet när dom är klara? Kan man lägga in några för att sedan fylla på inläggningen, antar att man inte får alla gurkor samtidigt? wink.gif

Och vad är skillnaden på HAN- och HON-blommor. Hört att HAN-blomman ska bort då den ger beska gurkor, stämmer det? Behövs det göras på alla typer av gurkor?

Tack på förhand!
niggle
jag hade cornichoner förra året.
Du skördar när de är stora som ett lillfinger.
Jag provade två olika inläggningar. Den ena var från Sanna Töringes köksträdgårdsbok. Den andra från
Dansugar (tror jag), men du kan ju alltid googla. De håller i evighet och är jättegoda till t.ex. paté.
Jag använde också hemodlad vitlök och chili till inläggningen. Jag har fortfarande kvar.
Piccante
CITAT (Camilla89 @ 12-08-2012, 21:03) *
Hej!

Har en cornicho ståendes på min balkong och den blommar för fullt! Nu börjar gurkorna komma och jag undrar när man vet när dom är klara? Kan man lägga in några för att sedan fylla på inläggningen, antar att man inte får alla gurkor samtidigt? wink.gif

Och vad är skillnaden på HAN- och HON-blommor. Hört att HAN-blomman ska bort då den ger beska gurkor, stämmer det? Behövs det göras på alla typer av gurkor?

Tack på förhand!

Du förstör konserveringen om du öppnar burken och lägger i flera gurkor efter hand. Meningen med konservering är att man lägger i grönsakerna först sedan häller man varm lag över och vrider åt locken , men inte helt. Sedan gör värmen att luften pressas ur burken och konserven blir i det närmast hermetiskt tillsluten. Då håller konserverna nästan hur länge som helst oöppnade.

Hanblommor är sällan något problem. De blommar väl ofta före honblommorna och sedan får du inga mer.
Camilla89
Niggle;

Tack så mycket! Då vet jag hur stora dom ska vara smile.gif
Kan jag då vänta in fler gurkor om jag har dom som blir klar i kylskåpet? Kommer nog inte få så många på en gång att det är värt att lägga in?

Piccante;

Klart att jag gör det, tänkte inte på det! Okey, hörde att man ska ta bort Hanblomman, men då struntar jag i det. Ser ändå ingen skillnad på dom tongue.gif
niggle
Precis som du säger, kommer det lite gurkor då och då.
Följden av det blev att jag hade fullt med småburkar med några gurkor i varje.

Men det får man ta.......
Camilla89
Aa, det kan jag tänka mig. Får ta och leta upp nå småburkar!

Smakade på en av gurkorna, och ojoj vad besk den var! sad.gif Försvinner det när man lägger in dom? Vill inte göra en massa lag om det inte försvinner..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon