Hej!
Jag köpte i våras från Odla en spindellilja 'Sulphur Queen'. Nu undrar jag hur man skall göra med löken, skall jag låta den växa och frodas och sedan likt en amaryllis vissna ner till vintern och sedan i vår väcka den till liv igen? - står på beskrivningen att den skall planteras i rymlig kruka och inte planteras om varje år. Eller ska jag bara låta den växa och frodas och hoppas att den blommar om själv s a s.
Liljan blommade vackert och det var inga problem annars – bladen har vuxit kraftigt och är rätt långa.
Om jag gör så som jag har beskrivit tror 'ni' att jag gör rätt då?
varghem
14-08-2012, 16:26
googla på spindellilja så kommer en odla artikel fram....
lök ska vissna, inte lök ska inte vissna....
Tror jag läste den artikeln i våras och jag blev inte klok på den ...

- 'magkänslan' säger mig att jag låter den vissna. Skulle den dö så är det inga stora summor som går till spillo. Men det var en trevlig bekantskap och jag skulle väldigt gärna veta vad som är bäst för den.
För flera år sedan hade jag en annan spindellilja - den påminde något om den här, men den jag hade var ett barn till en mycket gammal växt. Tyvärr så dog den för mig.
varghem
14-08-2012, 21:13
Tyckte också det var lite problem att hitta något matnyttigt i den.... men i stort sett är det väl egentligen så här.... är det en lök så mår den inte dåligt av att få vissna.... men jag tror att den säger ifrån själv ifall den vill ha en vilopaus.
När kan det vara dags att väcka spindelliljan - har den i stan nu. Den har vilat sedan i höstas och inte fått vatten på ca tre - fyra månader. Nu har jag sett att det har kommit upp en liten bit grönt i mitten, stort som en liten 'nagel'. Ska jag börja vattna nu eller ska jag vänta ytterligare ett tag? - Någon som vet?
det finns två växter som båda kallas spindellilja ibland .
Den ena ska vissna ner men inte den andra. Jag tror att den som ska vissna ner heter narcisslilja
CITAT (beröm @ 12-04-2013, 18:16)

det finns två växter som båda kallas spindellilja ibland .
Den ena ska vissna ner men inte den andra. Jag tror att den som ska vissna ner heter narcisslilja
Hej - jag tror du har alldeles rätt - min spindellilja har jag väckt nu i vår och den har vuxit så det knakar - ännu ingen blomknopp. Min lilja lät jag vila f o i höstas. Vi får se om den vill blomma. Skickar med en bild på hur den ser ut nu.
[attachment=76147:image.jpg]
Så här ser min spindellilja ut. Fick den för fyra år sedan och den blommade första gången i somras med mkt fina vita blommor. Den vissnar aldrig ner helt bara ett blad i gången, kommer helatiden nya. Nån vars lilja blommar oftare? Hon som jag fick den av sa förvisso att den endast blommar vart tredje år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.