Pappa Piraten
S r det dags. Vi har ftt grnt ljus av styrelsen i vr bostadsfrening och vi planerar d att flytta vissa av vra Avenbok och alla vra sm Dvrgsyrener. Nr gr man detta? Jag har ftt reda p att man kan gra det redan nu men d mste man vattna som bara den. Det r inget direkt problem visserligen men det r svrt att f ihop den tiden just nu d vi tnkte gra "flytten" i samband med en liten get-together.

S vad sger ni? Ni som vet och kan. Nr flyttar man Avenbok och Dvrgsyrener. Ngot srskilt vi ska tnka p?
kerstinbern
Man flyttar lvfllande vxter nr de r i vila, d v s s sent man kan p hsten.

Men om du talade om hur gamla och stora dessa r s kanske det r enklare.
Cilla
Att flytta nr lvfllande r i vila r aldrig fel. Men som kerstionbern skrev r det fler faktorer som pverkar hur man flyttar. Om avenbokarna r stora kan man gra en rotbeskrning nu (helst fr en dryg mnad sedan) innan man flyttar s sent som mjligt p ssongen. Och om det gller nordligare zoner s tror jag att de flesta med odlingserfarenhet skulle rda dig att flytta p vren, s att vxterna hinner med att etablera finrtter under ssongen innan vintern slr till. Utverr detta s r vissa arter knsligare att flytta p vren n andra.

Bertta frst var de finns och hur lnge ungefr de sttt p platsen och hur stora de r.
Pappa Piraten
Avenboken och Dvrgsyrenerna har sttt hr sedan r 2000, minst.
Avenboken p sina hgsta stllen r ver tv meter. Vi frsker hlla dem p 180cm. Dvrgsyrenerna r knappt 50cm. Vi bor i Helsingborg.
Ni kan mjligtvis se hr p bilden. Den r mrkt, vi satt ute mitt i natten och hade det trevligt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon