Aglar
Hej!
Jag undrar om någon här på forumet har något bra tips på en tålig och snabbväxande klätterväxt som lämpar sig för balkong? Jag har provat guldhumle vanlig humle och pipranka med dåliga reultat.

Vänligen Aglar. happy.gif
HelénE
Humle (vanlig) brukar klara sig bra. Hr inte riktigt koll på vad guldhumle är.
Alpklematis brukar vara tålig, men tar några år innan den blir riktigt stor, men eftersom den inte behöver klippas ner (man klipper bara bort på våren det som ev. blivit fult) så täcker den med tiden rätt mycket.

Annars så om man köper ettåriga plantor så är ju klockranka något som verkligen växer som ogräs. Blommar mycket sent om man ens hinner få blommor, men en planta kan grönsa in en stor yta av balkongen på en sommar. Jag brukade sätta klockranka tillsammans med några frön av slingerkrasse, så blev det blom i det gröna ändå i sommaren.

Helén

RitRat
Var bor du, vilken växtzon?
Dog dina plantor under växtperioden eller under vintern?
Växter fryser lätt ihjäl under vintern i kallare delar av landet. De klarar sig mycket bättre i marken än i en kruka. Under växtperioden måste man veta hur mycket sol, näring och fukt samt hur stor kruka en växt vill ha, för att få dem att trivas. Det kan vara många orsaker till dåligt resultat. Inte bara växtval som spelar roll.
Aglar
Hej igen,
Jag bor i Eskilstuna jag tror att det är zon 3?
Humlen som jag hade växte fint och täckte bra men den drog åt sig skadeinsekter som en magnet.
Piprankan frös ihjäl en vår, Den hade börjat växt efter vintern men en frostnatt gjorde slut på den.
Jag tänkte prova med en vinstock vad tror ni om det?

Vänligen Aglar
Bassam
Hej

Du kan skydda dem från frost om du vill, Eftersom det viktiga är att skydda grupp rot, Detta är möjligt på täcka jordar på Leaf höst, Det kan också vara plantera växter i isolerades krukor.

H.Bassam
Aglar
Tack för alla goda uppslag biggrin.gif

Vänligen Aglar
milily
Todiloo!!
Jag har min balkong på södersidan, solen steker på som bara den och det blir väldigt varmt, det är ganska vindstilla även om det blåser.
Och jag har en klockranka, eller jaa, två stycken egentligen. En med ljusa vit/gul/gröna blommor, en väldigt ljus och fin blomma. Den andra ska ha blåa blommor men dom har inte kommit fram ännu.
Kan vara så att den ljusa satte jag i krukan nästan en månad innan den med blåa, så jag får väl vänta på dom blommorna nu. wink.gif

Jag kan inte så mycket om blommor och allt vad det heter, men denna skulle jag rekommendera för den växer otroligt fort. Jag skulle ha satt min spalje på höjden istället egentligen, för trodde inte den skulle växa så fort men det gjorde den. Väldigt fina blommor har den fått. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon