Full version: Violruta/Thalictrum
muskett
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av violrutan.
Den finns i lavendelblått o prupurrött.
Den sistnämnda heterr thalictrum rochebrunianum och kallas skuggviolruta o blir ca 1 m hög.
Jag har beställt den som frö från Julita.

Hur skall man plantera den? Fuktigt? Torrt? Kan man plantera den i stora krukor o i så fall hur förvarar man dem till vintern?
Vore fint om någon vet mera om denna vackra växt.
Hej då o må bra!
kerstin z5-6
Lagom fuktig mark mellan stora perenner eller annat,trivs ej med krukodling,blir 2 meter om den trivs,obetydlig spridning.Står stadigast om man ger stöd runt stammarna i tidigt skede eller om den har robustare rabatt kamrater,skir och kan planteras på små ytor, skirt växtsätt.
Växer inte över eller ihjäl andra.Kommer mkt sent upp ur rabatterna på våren.
Finns förutom nämnda även i vitt.Ett utmärkt och mkt vacker perenn.
muskett
Många tack för snabbt och utförligt svar, nu vet jag betydligt mer.
Gäller att hitta en plats som inte är för torr o bland andra växter.
Håll tummarna!
kerstin z5-6
000.gif
vet inte hur stora dina är men det tar lite tid för denna att etablera sig-år två kan de ha bara två höga stjälkar medan du år tre har 7..sen lugnar den sig beroende på utrymme:)
muskett
Ja,
jag har ju just beställt frö från Julita.
Det anges i info att man antingen kan så den på hösten sept/okt eller tidigt i vår.
Jag har ingen som helst erfarenhet av den, såg bara den av en händelse i en trädgård och tog reda på vad det var och köpte som sagt frö.
Kanske skulle jag väntat till våren - fast nu är det för sent fröerna är betalda o på väg!
Bassam
Hej

Det är viktigt att etablera sig i jorden före vinter hård frost.

H.Bassam
kerstin z5-6
Nu och 6 månader framåt är en utmärkt tid att beställa perenna frö-de är inte som sommarblommor och kan inte jämföras med dem.
Hoppas dina fröer är färska bara.Så och ställ dem ute när du får fröpåsen.Så i en lagom stor bytta tex gammal bregottask med hål i botten
såjord och sås ytligt
Ställ sådden i skugga ev i en öppen genomskinlig plastpåse och du har mkt fågelbesök
Håll sådden lagom fuktig till dess tempen går mot noll.Därefter klarar den sig själv.För att gro bra behöver den omväxlande varm och kallt perioder.
På våren kollar du sådden så den inte torkar ut.När de grott skolar du ut en och en och kan utplantera under sensommar nästa år.
Fast detta visste du nog redan.
muskett
Många varma tack för ett utförligt svar. Det blev jag glad för.
Nu vet jag exakt hur jag skall göra. Fröerna har kommit, så nu skall jag bara skaffa såjord.
Bregottasken är snart tom och kommer väl till pass.
Den här växten känns verkligen som en utmaning.
kerstin z5-6
Lycka till
Går det inte ändå har jag snart färska frö och sår dem så ev har jag småplant som kan skickas i juni om det skulle gå tokigt
Håller tumme tummenupp.gif
rissen
Alltid kloka råd av Kerstin. smiley_small_hug.gif

Det är en guldgruva att ha dig här. Så mycket kunskap!

kerstin z5-6
Vi bidrar alla till det smile.gif tack Rissen!
muskett
Nu är de små fröna planterade i en bregottask o en annan kruka (av lera - har varit bonsai)
Det var drygt 30 frön som kom med posten o de verkade väldigt torra.
Krukorna ställdes ut o i sista minuten räddade jag dem från ösregn. (Hur dum får man bli?)
Så nu är de i trygghet ute men under tak.

Jag tar tacksamt emot erbjudandet att ev få köpa några/någon planta till sommaren om de här tjurar.

kerstin z5-6
bara att du hör av dej:) om det inte gror:)men det gör det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon