Många av de gamla är fortfarande favoriter men ny för mig i år är Törnrosas kjortel. Köpte frö och bara ett enda frö grodde. Detta enda frö har nu gett en nästan tre meter hög växt översållad med vackra blommor. Väntar på att få samla in frö, då jag läst här på forumet att egenodlade är mer lättgrodda.
Vad är er nya favorit från årets fröodlingar?
Jag lät några palsternackor stå kvar över vintern för att kunna skörda färska frön i år (just palster är en av de få grönsaker som tydligen inte mår bra av att fröna får ligga mer än ett år). Ska strax kunna skörda från 4-5 välfyllda fröställningar.
andersen
15-08-2012, 06:58
CITAT (EKLO @ 14-08-2012, 23:19)

Jag lät några palsternackor stå kvar över vintern för att kunna skörda färska frön i år (just palster är en av de få grönsaker som tydligen inte mår bra av att fröna får ligga mer än ett år). Ska strax kunna skörda från 4-5 välfyllda fröställningar.
Konstigt, jag hadde en som jag inte tog fröna av tänkte att fåglarna kunde ta dom under vintern, och det är nog 4år sedan och fortfarande kommer det upp nya plantor lite här och var i grönsakslandet.
CITAT (andersen @ 15-08-2012, 07:58)

Konstigt, jag hadde en som jag inte tog fröna av tänkte att fåglarna kunde ta dom under vintern, och det är nog 4år sedan och fortfarande kommer det upp nya plantor lite här och var i grönsakslandet.
Trevligt undantag tror jag, och kanske annorlunda när de så att säga får så sig själva direkt? Jag har själv provat köpta frön några år efter, men mkt skralt resultat, så jag tar det säkra (?) före det osäkra. Sår numera alltid just palsternackorna strax före frost, och på så sätt har jag de senaste åren fått fina ätbara plantor i början av augusti och framåt (zon 1-2). När jag sår på våren blir det inte lika bra här.
Monarda
15-08-2012, 20:32
En återupptäckt gammal favorit är Stor Vaxblomma. Hållbar som snittblomma också.
[attachment=71961:DSC_0182.jpg]
Sibirisk hjärtstilla sådda jag för första gången i år, tyckte den blev bra och det tyckte humlorna också.
[attachment=71962:DSC_0203.jpg]
varghem
15-08-2012, 21:23
[quote name='Monarda' date='15-08-2012, 21:32' post='1568765']
En återupptäckt gammal favorit är Stor Vaxblomma. Hållbar som snittblomma också.
är vaxblomman perenn eller självsår den sig och klarar vintern??
Den är väldigt vacker...
Monarda
16-08-2012, 06:37
Den räknas nog till ettåring och någon självsådd har jag inget minne av. Men den är lättsådd och gror bra.
varghem
16-08-2012, 06:58
underbar vacker att skåda
min favoritsådd är faktiskt en hoya linearis x?
den måste ha blandats med någon annan blommande hoya för bladen är inte alls "original"
och den var väldigt villig att gro
hs04290
01-11-2012, 22:38
Hej!
Fin vaxklocka, men jag håller med; Törnrosas kjortel är fantastisk!!! Planterade en i stor kruka tillsammans med en rosa liksom platt Hortensia. En annan fick egen kruka och hembyggt torn av björk. Den befinner sig nu i ett svalt rum, och jag hoppas på överlevnad!
Helena
Jag fick en ny favorit i Klockrankan, Cobaea scandens. Växte helt enormt och höll sig fin o blommade in i oktober, jättekul, men den är visst bara ettårig, så det får bli förkult till våren :-)
Helen i Piteå Zon 5
02-11-2012, 12:10
En ganska ny växt i trädgårdar är Vit Lundsköna - Deinanthe bidfida.
Frösådde -07 med frön köpta från Konnässörsklubben.
Den är nog en favorit hos mig med sina vackra blad och vita blommor.
Hmmm. ser nu att frågan var 'ny favorit från årets sådder'
Klockrankan är ny för mig också, jisses vad den har vuxit men några blommor har jag inte sett. Ska försöka övervintra den i en kruka, fick till svar att man ska kunna göra så. Då kommer den igång tidigare och kanske hinner blomma.
Oj det kanske man skulle prova....undrar om den dött i frosten redan......
Mina hänger och slokar efter några kalla nätter men jag tänker i alla fall göra ett försök att övervintra klockrankorna. Kanske det finns lite liv i dem?
Maggan H
04-11-2012, 11:24
CITAT (Monarda @ 15-08-2012, 20:32)

[attachment=71961:DSC_0182.jpg]
Sibirisk hjärtstilla sådda jag för första gången i år, tyckte den blev bra och det tyckte humlorna också.
[attachment=71962:DSC_0203.jpg]
Båda är jättefina! Hos mig självsår sig vaxblomman otroligt, det finns massor av småplantor men de klarar inte vintern. Det gör nu inget för det kommer massor till våren också.
Årets såddfavvo blev Slöjsilja.
Hjärtsillan är en favorit hos mig med, tack vare Busfröerna för något år sedan. I våras fick jag tag på Malörtstilla som har vita blommor, den är är väldigt lik Hjärtstillan och är jättefin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.