hej,
I somras var det många som stånkade och stönade och gnällde över värmen.
Nu när det närapå är lika kallt som det var varmt gnälls det lika mycket!
Är det inte konstigt? Håller vi på o blir bönder allihop?
Inga från Närke
06-01-2003, 21:13
Hej Virgo
Det har varit kallt några dagar runt 20-26 minusgrader men nu på kvällen så är det just nu-9,8 grader och det har börjat snöa igen tyvärr.
Skotta snö är inte min starka sida men man måste ju dela på detta oxå gubben och jag, när vi jobbar heltid båda. Just nu är han ute och fixar till det innan det kommer för mycket och sedan får väl jag ta det imorgon.
Ha en bra kväll. /Inga
CITAT (Virgo @ 06-01-2003, 21:09)
Håller vi på o blir bönder allihop?
Åh, vad f-n var det där för underbett? Vaa!
abborrmaster
06-01-2003, 21:17
gnälla över värmen gjorde inte jag iallafall, du kanske håller på att bli bonde!
Ingrid på Västkusten
06-01-2003, 21:36
Det är pest-kallt och naturvårdsverkets hemska reklam kan gå och hänga sig. vill man påpeka hur man skall bli mera miljövänlig - helt ok - men dumheter som räven simmar över sjöa samt granen i plaskregnet - kom igen va! Bidrager inte till respekt.
Ingrid
PS Det var tre veckor mellan sol & bad åsså snö.
Vi bor i ett land med ordentliga årstider!!
Kinesiska diktaren Ho Chi Minh sa det så här i en tysk diktsamling:
Ohne die Kälte und Trostlosigkeit
des Winters
gäbe es die Wärme und die Pracht
des Frühlings nicht.
Så det så!!
Ho Chi Minh har rätt!
Hur skulle vi nånsin längta så till våren om inte denna förbannade köld funnes.
F.ö. så såg jag att jag skrev fel förut.
Skulle ha stått
Håller vi på o blir gnällspikar allihop?
istället för
CITAT
Håller vi på o blir bönder allihop?
får väl skylla på maten, febern eller hungern, ja t.o.m. katten kan ha varit orsaken.
Så har det plötsligt blivit 10 grader varmare och den f......e snön vräker ner.
abborrmaster
07-01-2003, 08:52
nej virgo, lite kul på andras bekostnad ska man f*n i mej ha! mycket tillome ibland!
/Simon
Iris i V-botten
07-01-2003, 08:57
Du är annars välkommen att prya som bonde Virgo.
Just nu fryser vattenledningar så min man behöver hjälp med att köra ut vatten till djuren.Sen går det proppar p.g.a överbelastning,så han kan inte mjölka klart.
Som tröst till dig och alla andra med fördommar så
visste inte jag heller vad bondelivet var förrän jag hamnade här.
abborrmaster
07-01-2003, 09:06
har egentligen inga fördomar (nåra kanske) om bönder.
Men jag vill järna prya som bonde, men är det inte svårt att jobba som bonde om det inte går i släkten o sånt?
hejsan,
Mår allt bättre , febern är borta.
När jag var barn upp till 7 års ålder så bodde vi i en by ute bland bönder.
Så jag har nog en hel del upplevelser av bondlivet från den tiden.
När jag blev äldre , så hade jag faktiskt en bondbrud och hjälpte till lite här o var hos bonden.
Det kanske är därifrån mina erfarenheter och tankar kring gnälliga bönder kommer.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på bondelivet. Romantiskt på film och i litteratur, men ofta hårt och djävligt i verkligheten.
Så lätt det är att dra alla över en kam bara för att du en gång träffat på en gnällig bonde.
Och förresten kanske han var gnällig för att han var
man och inte för att han var bonde!
Skönt att höra att du mår bättre, även om febern knappast var varken en förklaring eller ursäkt!
abborrmaster
07-01-2003, 13:18
CITAT (Virgo @ 07-01-2003, 11:34)
När jag blev äldre , så hade jag faktiskt en bondbrud och hjälpte till lite här o var hos bonden.
hehe, fan virgo, du e ju en kul typ med humor.... bondbrud

Man planterar bara två gånger

/Simon
Iris i V-botten
07-01-2003, 16:22
Härligt Virgo !
Jag börjar digga dig mer och mer.
Förresten det finns gnälliga kvinnor också .
Men i det här forumet är vi alla snälla , eller hur?
Inga från Närke
07-01-2003, 20:14
Just nu är det bara -4,8 grader men under dagen var det t.o.m +1 när solen sken men då satt man ju förståss på jobbet och kollade ut genom fönstret. Tur **ler** att man går ut ibland och tar sig lite frisk luft.
**Ler igen** Är rökförbund inomhus.
Ingen snö idag men det kanske kommer.
Tyvärr hade jag inte varit snäll när Tomten kom så jag fick ingen kamera, hade önskat det idag när solen var framma och snön gnistrade, men tyvärr får ha bilden i mitt huvud.
Kanske jag har råd till sommaren köpa en själv.
jag måste säga att jag älskar alla väder o de e sant så det så
man kan ju göra olika saker beroende på
fast det väder jag har svårast för är nog det som dom allra flesta älskar
nämligen då det är varmt o soligt dag efter dag efterdag
någon sa att solen ger liv jo de gör den ju
men bara sol ger öken tänk på det när det regnar

en bild måste jag ju ändå låta sitta här som visar att med rätt kläder är alla väder njutbara
abborrmaster
13-01-2003, 16:54
hmmm +-0 i stockholm.... våren går frammåt trots allt!
/Simon
Gick över isarna i helgen, underbart! Nu väntar vi bara på att det ska bli några minus till så att isarna håller sig fortsatt starka.
Funderar på det Wilhelm skrev i början, att det gnälldes över vädret hurdant det än är. Men man kan ju se det som att inget väder är helt igenom ett enkelt väder. Varken hetta, halvvärme eller riktig kyla.
Man kan tolka det som längtan också. När det är alltför hett och kvalmigt är det skönt med tanken på en lätt, frisk vinterluft. Och när den kommer är det skönt med tanken på den befriande värmen...
Gnäller vi verkligen - är det inte längtan vi uttrycker?
Mariann
14-01-2003, 06:53
Utan mörker inget ljus, utan kyla ingen värme. Visst är det väl så! 
Och självklart är det en längtan man uttrycker!
Självklart längtar vi alla efter värme,
VI VILL JU ODLA, ELLER!!!!!!
Det var visst känsligt det där med gnällande bönder... Jag är inte inte dummare än att jag inser att det under perioder av året är ett överdjävligt slit att vara bonde men...
Om sommarhalvåret varit för torr är det inte bra för då torkar allt bort och skörden blir för liten, om sommarhalvåret varit för blöt är det inte bra för då ruttnar vegetationen och skörden blir för liten och om sommarhalvåret varit perfekt då är det inte bra för då är marknaden mättad och man får inte avsättning för allt man producerat till det pris man önskar...
Med ett snett leende/Ulfven
Iris i V-botten
15-01-2003, 08:40
CITAT (ulfven @ 14-01-2003, 16:47)
Det var visst känsligt det där med gnällande bönder... Jag är inte inte dummare än att jag inser att det under perioder av året är ett överdjävligt slit att vara bonde men...
Om sommarhalvåret varit för torr är det inte bra för då torkar allt bort och skörden blir för liten, om sommarhalvåret varit för blöt är det inte bra för då ruttnar vegetationen och skörden blir för liten och om sommarhalvåret varit perfekt då är det inte bra för då är marknaden mättad och man får inte avsättning för allt man producerat till det pris man önskar...
Med ett snett leende/Ulfven
CITAT
Du har rätt .....Men......... ska man leva på det jorden ger , så är det där den krassa verkligheten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.