Full version: Hallon Haida
torkil
Hej. Gör ett försök om någon kunnig odlare här vill hjälpa mig ; Planterade 10 plantor haidahallon för ca 2 år sedan, 2 av dessa bara dog, skyllde först på sork men vet inte. Blev några hallon förra året och nu i år några liter. Vissa grenar, några av de bästa med flest bär på gång bara vissnar och dör. Är det svampsjukdom som jag läst om ? Räcker det att ta bort de vissna grenarna i så fall eller har jag fått sjukdom som inte går bort ?
De hallon som blev var väldigt goda och söta så eg nöjd med mitt val av sort om det nu bara inte blir värre med döende grenar.
Bassam
Hej

Vissnade och död kvistar inträffar när rötterna inte kan ge tillräckligt vatten till växten, och det beror på en av orsakerna följande:

1 sorkar åt en del av rötter. Du kan se om rötterna åt så du kan borta växten.

2 Svampen attackerade rötter så det är bättre också att borta alla.

3 om jorden har mycket väldränerad så vatten försvinner snabb och rötterna kan inte ta vatten som växten behöver, så du kan göra jord förbättring.

H.Bassam
torkil
Tack Bassam. Måste jag ta bort alla om det är svamp, du skriver "kan" ta bort "den" ?

rättelse, ursäkta ser nu att du skrev "bättre" ta bort växten, alltså inte nödvändigt och inte nödvändigt ta bort alla ?
Bassam
Hej

Tack för dig, jag försöker att skriva och studera mer svenska språket och allt detta tack vara mina goda vänner mina vänner i trädgårdsrummet.

H.Bassam
torkil
Inte alls meningen klaga på din svenska, tacksam att du vill besvara. Jag skrev igen för att jag inte förstår om jag måste ta bort alla plantor om det är svamp ?
HelénE
Har de fått tillräckligt med vatten?
Har märkt att ibland torkar vissa av mina hallongrenar bort och då har det varit för torrt för just den plantan. Oftas också grenarr med mycket bär, och just därför kanske de hade behövt en skvätt extra vatten.

Jag brukar ta bort grenarna så snart jag ser de håller på att vissna ner. Jag har ca 100 plantor och det är typ 3-4 som drabbas av detta så jag tror inte det är svamp hos mig utan snarare att det i vissa delar av landet blir lite torrare.

Helén
Bassam
Hej

Jag skrev att det är bättre att ta bort dem, Eftersom svampen om inkomsten
Till rötterna, det blir svårt att bekämpa dem, Om man gillar att bekämpa spår
så Kan minska vatten med att förbättra jord.

Obs
Du kan upprepa att ge vatten första om de kommer igen denna bra, För att om vissnad växt till kort tiden på grund av torka, förmodligen kan vi hinna ge dem vatten före död.

++ tack för dig igen.

H:Bassm
torkil
Tack för svar, hoppas att det har varit brist på vatten för det har varit väldigt torrt hos oss och visste inte innan att hallon kunde vara så känsliga för torka. Har nu fyllt ut luckorna med annan sort, gula hallon, då jag läst att det är bra ha olika sorter skulle ge större o fler bär. Drog mig sedan till minnes att man inte ska plantera hallon där det varit hallon innan ?. Inte heller så smart kanske köpa nytt om det nu skulle va nån sjukdom men gjort är gjort, är optimist och tror det kan bli bra.
HelénE
Är det inte nån sjuka, så går det bra att planera hallonen där det tidigare vuxit hallon. Jag fyller ut eller byter ut i mitt stora hallonland då och då, ersätter dålig planta med ny och det brukar funka bra.

Hallon kan vara väldigt känsliga för torka. Svårt att tro när man ser hur eländigt vildhallon kan växa, men de odlade sorterna kräver lite mer omvårdnad.

Vattna noga nu när så de tar sig ordentligt och passa dem bättre nästa år med vattning. Speciellt första åren så är det lite känsligt om de torkar ut. Själv har jag tidigare trott att hallon inte heller mår bra av övervattning, men nu i år har vi haft enormt med regn och i ena kanten av landet är det lite dåligt dränerat (har jag upptäckt i år), men det verkar inte ha gjort hallonen det minsta, snarare tvärtom, haft en enorm skörd och absolut mest var det i den del det var blötast.

Således, nästa år om det inte regnar som i år, ska hallonen vattnas och vattnas och vattnas.

Lycka till.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon