Någon som vet vad detta är. Växer i min trädgård, har först upptäckt den i år då jag trimmat gräset runt buskrosorna. Vet inte om det är en vild xäxt eller nån perenn men humlor och fjärilar verkar älska den.
[attachment=71946:DSC00513___Kopia.JPG]
[attachment=71944:DSC00510___Kopia.JPG]
[attachment=71945:DSC00512___Kopia.JPG]
Kan det vara en ängsklint?
Eva 33c
15-08-2012, 18:56
Väldigt lika bägge två förslagen, ska ut i morgon igen och granska dem närmare, men ja en klint av något slag är det ju i vart fall.
Helén
hattstugan
15-08-2012, 20:04
Finns nåt som heter Väddklint också!
Jag har massor i min trädgård! Tycker den är en trevlig växt och som sagt humlorna gillar den skarpt!
CITAT (hattstugan @ 15-08-2012, 21:04)

Finns nåt som heter Väddklint också!
Jag har massor i min trädgård! Tycker den är en trevlig växt och som sagt humlorna gillar den skarpt!
De är alla väldigt lika när man tittar på bilder, men jag undrar om inte väddklint kan vara rätt.
Helén
Eva 33c
15-08-2012, 22:38
Jag tror inte på väddklint,
Centaurea scabiosa, eftersom den har flikiga blad och vad jag kan se av bilden har inte denna det, eller?
Eva du har rätt, väddklint är det inte. Men ängsklint eller rödklint, jag kan inte skilja dem åt faktiskt. Men nu har jag i vart fall ganska bra hum om vad det är och hoppas den dyker upp nästa år också. Den kanske funnits där alla 6 år jag bott här, det är först i år jag börjat röja lite i det området.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.