Jag hittade ett par förvildade rödvinbärsbuskar (ca 1-1,5 meter höga) på min trädgård, jag grävde upp dem med rätt mycket rötter och planterade de på framsidan av min tomt...de vissnade
Fråga 1: Är de döda? Fråga 2: Om de inte är döda, ska jag låta dem vara eller klippa ner dem till ca 10cm och se om de tar sig till nästa år?
eller finns det någon annat sätt jag kan rädda dem? jag har fler som finns där de kommer ifrån...
kerstinbern
15-08-2012, 19:10
Som alla andra vedartade växter så skall de flyttas när de är i vila alltså inte förrän i Oktober! Sedan måste de vattnas ordentligt under den kommande växtsäsongen (alltså från Maj och framåt)
Och kontrollera att de verkligen ger bär innan du flyttar, och att det verkligen är rödavinbär och inte måbär!
RibesRubusVitis
15-08-2012, 22:16
Jag har flyttat både röda, svarta och vita vinbär under alla tänkbara årstider och de överlevde alltid (i zon 1). Men jag såg till att få med så mycket rötter som jag orkade släpa. Grävde med grep, så stor rotklump som jag orkade lyfta upp och drog på en skyffel till den nya växtplatsen. Klippte inte ner något, men vattnade rejält och ofta. MEN: några röda sorter tappar alltid bladen ungefär vid skördetid och ser därför vissna ut. I så fall blir avdunstningen och vattenbehovet mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.