Full version: Vad är detta?
hanola
Hej!

Har undrat i ett par år nu på vad detta kan vara för något (svärmor undrar också som bott i den trädgården i 40 år innan mig smile.gif

Den har inte funnits där i 40 år men många år i alla fall... Börjar som små små små klöver i höjd med gräsmattan för att sedan bli ca 30 cm hög. Blommar nu med små små gula blommor. Sprider sig!

[attachment=71965:DSC03471.JPG]

[attachment=71966:DSC03472.JPG]

Dock ganska fin att se på (tycker jag) smile.gif

MVH Hanna
mari_tres
Blodoxalis.
hanola
Tack!

Då behöver vi inte fundera på det längre smile.gif

Så enkelt det har blivit sedan jag hittade detta forum!

Tack igen!
HelénE
Hmmm jag har nåt liknade, fast helt gröna blad. Vet inte färgen på blommorna, de har blommat ut. Finns det grön oxalis?

Helén
Inga från Närke
CITAT (mari_tres @ 15-08-2012, 23:38) *
Blodoxalis.

Sprider sig livligt hade för några år sedan och har försökt att utrota dem men än idag hittar jag små plantor. Så håll ett öga på dem om du inte vill ha över hela trädgården.
CillaM
CITAT (HelénE @ 16-08-2012, 20:16) *
Hmmm jag har nåt liknade, fast helt gröna blad. Vet inte färgen på blommorna, de har blommat ut. Finns det grön oxalis?

Helén

Jo då det finns grön oxalis, erfarenheten av den är att den tydligen inte är lika pigg att sprida sig som blodoxalisen.
Rihane
CITAT (HelénE @ 16-08-2012, 20:16) *

Helén

Jo det finns det, men skulle det inte kunna vara harsyra du har?
Dekorativa blommor.

Tycker att bladen är rätt lika. Harsyrans blad tror jag är lite tunnare.
HelénE
CITAT (Rihane @ 16-08-2012, 21:08) *
Jo det finns det, men skulle det inte kunna vara harsyra du har?
Dekorativa blommor.

Tycker att bladen är rätt lika. Harsyrans blad tror jag är lite tunnare.

Har kollat och visst är det harsyra. En stor matta precis runt trappen, jättesnyggt.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon