freitag
Nu har jag äntligen flyttat ut en gammal rabatt ca 50 cm från husväggen. Längst in är det väldigt torrt, soligt och svårt att få något att växa. I den nya utgrävda rabatten kommer det vara soligt och torrt, men bättre jord (har lagt på kogödsel och bra jord) och regnvattnet når in här. MEN det är ändå inte speciellt djupt. Kan få ca 25-30 cm tror jag.

Även om läget inte är det bästa har jag ändå bestämt att göra ett försök med någon tålig ros. Vill gärna ha en vit/ljusrosa, småblommig historia. Funderar på Plena, honungsros, Trier osv. Hellre enkla blommor än fyllda, busk/klätter spelar ingen roll. Är den lik äppelblom så är det en dröm.

Jag har tänkt två st plantor; så en kan gärna vara tidigblommande och gammaldags, och en modern som blommar länge men börjar senare.

Några förslag? Tack på förhand!
kerstin z5-6
varför måste det vara en ros? Finns så mkt annat fin som passar? Rosor vill ha minimum 50 cm jord för att utvecklas optimalt.
Bassam
Hej

Du sa att din trädgård solig, Så det finns många rosor som passar den, Så vad du måste gå till trädgårds butiker och köper rosor, du ska bara hjälpa dem med vatten, när torrt väder.

H.Bassam
freitag
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-08-2012, 23:53) *
varför måste det vara en ros? Finns så mkt annat fin som passar? Rosor vill ha minimum 50 cm jord för att utvecklas optimalt.

Jo jag har förstått att rosor generellt behöver lite djupare, det var just därför jag ställde frågan. Jag tror säkert att det finns några riktigt härdiga rosor som klarar lite hårdare tag. Tar tacksamt emot andra tips på växter också såklart! Men som sagt - någon ros ska jag testa!

PS. Grannen har Plena (Finlands vita ros) i en bergsskreva med dåligt med jord, så nog ska det gå att få till någon härdig ros att växa här. Om inte, så är det inte hela världen - men värt ett försök!
kerstin z5-6
Ok -jag då skulle jag testa någon eller några av dessa
/men jag har ingen aning om var du bor eller vilken zon du har..den första går i z5 övriga klarar 3-4

Hybrida (Rosa helenae);

Francis E. Lester
Typ: Moschata, klätterros
har äppelbomslika rosor

Valdemar
Typ: Multiflora, Klätterros
Finns nog många som kan passa blad de enkla rosorna ,engångsblommande har ofta mindre krav med.

Inte lika lätt med den moderna
Få moderna remoterande klätterrosor har ett mer enkelt ej fyllt utseende
kanske
Pas de Deux halvdubbel
Typ: Modern Klätter/buskros
Färggrupp: 4
Färg: Gul
Doft: Svag remonterar
eller en enkel
White Crystal
Typ: Moschata, klätter/buskros
Färggrupp: 1
Färg: Vit
Doft: Medelstark
remonterar
Kajsa
Kanske skulle denna lilla Rugosa kunna klara sig

Charles Albanel, Kanada rugosa ca 1 m med stark doft, alltid frisk, zon 6, remonterar
freitag
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2012, 19:44) *
Ok -jag då skulle jag testa någon eller några av dessa
/men jag har ingen aning om var du bor eller vilken zon du har..den första går i z5 övriga klarar 3-4

Hybrida (Rosa helenae);

Francis E. Lester
Typ: Moschata, klätterros
har äppelbomslika rosor

Valdemar
Typ: Multiflora, Klätterros
Finns nog många som kan passa blad de enkla rosorna ,engångsblommande har ofta mindre krav med.

Inte lika lätt med den moderna
Få moderna remoterande klätterrosor har ett mer enkelt ej fyllt utseende
kanske
Pas de Deux halvdubbel
Typ: Modern Klätter/buskros
Färggrupp: 4
Färg: Gul
Doft: Svag remonterar
eller en enkel
White Crystal
Typ: Moschata, klätter/buskros
Färggrupp: 1
Färg: Vit
Doft: Medelstark
remonterar

Tusen tack! Ska kollas upp! Zonen är 2-3 (måste fixa signatur med hänvisning till "min" zon) smile.gif
freitag
CITAT (Kajsa @ 16-08-2012, 21:48) *
Kanske skulle denna lilla Rugosa kunna klara sig

Charles Albanel, Kanada rugosa ca 1 m med stark doft, alltid frisk, zon 6, remonterar

Jättesöt! Tack!
kerstin z5-6
Då kände jag rätt för jag tog rosor som klarar z3.
En radda rosor med sök på färg ,grupp mm hittar du Roslistan

Där ser du även kommentarer och bed. av folk som faktiskt odlar dessa rosor.
freitag
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2012, 23:41) *
Då kände jag rätt för jag tog rosor som klarar z3.
En radda rosor med sök på färg ,grupp mm hittar du Roslistan

Där ser du även kommentarer och bed. av folk som faktiskt odlar dessa rosor.

Tyckte speciellt mycket om Francis E Lester, vilken ljuvlig ros! Men även Valdemar såg väldigt söt ut. Tack för inspirationen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon