klövern
Hej!

Ny både här på odla.nu samt grön på gräsmattor:)

Har en nyetablerad tomt med ca 1500kvm som vi försöker få en gräsmatta att gro på.

Jorden består mestadels av "pinnmo" sedan har vi lagt på +-10cm anläggningsjord (från en bra lev)
Vi sådde i maj månad med Prodana Nordic som ska vara ett bra gräs (se länk nedan för mer info)
http://www.prodana.se/Gr%C3%B6nytegr%C3%A4...e%20Nordic.aspx

Men nu till problemet, som ni kan se på bilderna så växer gräset väldigt dåligt/ojämt trots en rätt regning sommar, nu börjar det dyka upp galet med klöver och annat ogräs som växer så det knakar!

Hur gör vi för att bli kvitt klövern och få gräset att växa ordentligt? Vad är felet? Dålig näring?
Ph värdet i jorden ligger på ca 7-8. (Billigt hemmatest från växtfirma)

Ska vi:
-Stödså och gödsla? Isåfall vad för gödsel är att rek?
- Ska man försöka rycka bort all klöver manuellt eller kommer gräset ta död på klövern tids nog? eller tvärtom?

ALLA TIPS MOTTAGES!!

[attachment=71969:gr_s_006__Medium_.jpg]
[attachment=71970:gr_s_004__Medium_.jpg]
CillaM
Jag har pinnmo på en stor del av min tomt och fick även en del annan jord för 5 år sedan som sedan beströddes med gräs. Jag har inte sett nåt liknande som du har. Ser ut att nästa vara vattensjukt i marken. Verkar vara lerjord som du fått från din leverantör. Å andra sidan så har det inte varit en bra sommar för några växter i år men det går nog att fixa. Antingen att ni räfsar i jorden ni har nu, klövern är antagligen stor rödklöver, vilket man kan göra två saker med, klippa o låta ligga då den gödslar, eller riva bort. Räfsa i jorden o så i nytt gräsmattefrö, eller jordförbättra med ny jord och så i frö.
Bassam
Hej

Jag tror att en stor del av din gräs döda, Det tyder på:

1 Gräs fick inte tillräckligt vatten under deras behöv för den.

2 Din jord är dåligt så du kan lägga naturligt gödsel som (kogödsel - hästgödsel). För att stärka gräs.

3 Lägg till mängden kalk.

4 Det är bättre om du kan ta ogräs på handen.

H.Bassam
CillaM
I slänten ser det ut att vara för torrt, men resten ser ut att ha varit översvämmat. Har du tillgång till nåt som kan lufta jorden? Eller ta till kratta.
klövern
CITAT (CillaM @ 16-08-2012, 16:47) *
I slänten ser det ut att vara för torrt, men resten ser ut att ha varit översvämmat. Har du tillgång till nåt som kan lufta jorden? Eller ta till kratta.

Det stämmer jorden kan vara hårt packad på sina ställen pga av en grävarens tyngd.
Vad ska man ha för att "lufta" jorden? Den är fortfarande mjuk när man går på den.
Ska man köra en vertikalskärare eller är det helt fel?
CillaM
Jag vet att det finns s.k. luftare för gräsmattor, i stil med de som ser till att platta till, fast med piggar. Just nu står det still med ord o namn, men om du kan o har chans så kör till en leverantör av gräs på rulle/grossist. Vet ju inte var du bor riktigt men det finns många som hyr ut dessa. Hör med stället sen om vad du ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon