Full version: Mögel i växthuset!
theo_
[attachment=71977:IMG_0925_s.jpg][attachment=71978:IMG_0928_s.jpg]Vi har fått mögel i växthuset. Förra året dog hela tomatplator tidigt av samma mögel. Skurade rent ordentligt i vintras, men det kommer tillbaka. Inser att jag borde rökt växthuset med svavel, men vad kan jag göra för att stoppa detta nu?

Vad är det för mögel? Bifogar två bilder.

CillaM
Ventilera! Ha både taklucka o dörr öppna så mycket det går och är möjligt! Efter att juni inträtt har vi aldrig stängt växthusen just pga mögel och ev. sporer. Och då har naturligtvis vinet sett sin chans att knaka på och ut genom lucka o dörr smile.gif

Glömde att skriva att jag vet inte vilket slags mögel det är frågan om, men knipsa bort allt o släng. Och se till att det är luftigt mellan plantorna genom att knipsa bort stora blad.
Bassam
Hej

Det problem som vi behöver snabba lösningar, Vi kan i varje minska, Efter några år Kan försvinna.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det är botrytis cinerea = gråmögel samma svamp som används för ädelröta i vissa viner,

Det går INTE sanera bort gråmögel för den finns överallt i luften och vad man vet har den enbart förökning via konidier (icke sexuell förökning med sporer).

Gråmögel trivs i fuktig och stillastående luft och blir det lägre temperaturer på natten och rätt blött trivs den extra bra.

Åtgärd: Vattna ALDRIG ett växthus på kvällen, bör vattnas på morgonen, försök undvika blöta ner plantorna. Plocka bort allt sjukt, angrepp på ex. tomatstammar kan ofta stoppas genom att man smetar vanlig jord på dem det gillar inte gråmögelsvampen. En fläkt som vispar runt luften brukar också göra så det blir bättre men tillsist när det blir kalare och kallare på nätterna så är det ibland svårt bromsa svampen eftersom det ju blir kondens när temperaturen sjunker under nätterna och då blir det ju blötare
Anja Danmark
CITAT (CillaM @ 16-08-2012, 00:08) *
Ventilera! Ha både taklucka o dörr öppna så mycket det går och är möjligt! Efter att juni inträtt har vi aldrig stängt växthusen just pga mögel och ev. sporer. Och då har naturligtvis vinet sett sin chans att knaka på och ut genom lucka o dörr smile.gif
Glömde att skriva att jag vet inte vilket slags mögel det är frågan om, men knipsa bort allt o släng. Och se till att det är luftigt mellan plantorna genom att knipsa bort stora blad.

Helt enig - der skal luftes ud så meget som overhovedet muligt hele døgnet smile.gif Jeg lukker kun vinduerne i taget, hvis det regner kraftigt, ellers står alt åbent hele tiden nu.

Jeg fjerner også en masse blade for at give luft mellem planterne + evt. blade med angreb, så snart jeg ser det.

Det gør ingen forskel, om du har brugt svovl og andre underlige ting, hvis du ikke sørger for god udluftning - det er det, der er kodeordet smile.gif

jaj-51
Instämmer med råden ovan, tyvärr upplever jag detsom normalt att tomatplantornas blad blir skadade av mögel i slutet av sommaren. I år börjde mögelproblemen tidigare.

Men det skiljer mellan sorter.

Den klart bästa jag någonsin haft är en orange plommontomat som fortfarande är helt fri från mögel angrepp.

Övriga plantor är nästan "slaktade" på sina blad.

Sorten ... frö från en tomat inköpt på ICA "Gorme sortimentet" odlaren var om jag mins rätt VIKEN-Tomater

De växer mycket högt och blir en av mina nya favoriter.

Oranga tomater 2012 Varannan plant är djupt planterad.

ingaröbo
Jag har sett att några plantor i växthuset är lite fläckiga på stjälkarna o några gurkbald som har blivit lite fula o jag tor att det beror på att det är fuktigt.

Så nu idag ställde jag in en "torrboll" o hoppas att det funkar. I morgon får jag se om det finns vätska i botten på burken.
Eftersom man kan kan ha en sådan i diverse olika utrymmen så tänkte jag att det inte borde vara skadligt på något sätt.

Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon