Full version: Operation: Liberation
johan1983
Vad är Operation: Liberation undrar ni?

Det är ett initiativ som jag precis har startat.

Den handlar om att vi tar alla varsin avläggare från våra trädgårdar och planterar ut i skogen.
Målet är att göra skogarna lite trevligare och liberera några av våra växter för att se hur dom klarar sig där ute i det fria.

Tänk själv så spännande det är att anlägga ett eget smultronställe eller liknande, ni har chansen att sätta ett avtryck som varar i många år yes.gif

Mitt bidrag är enkelt. Jag tog några avläggare från pineberry samt även de jag hade över från jordgubbar och smultron. Sedan gick jag ut i ett grönområde\skog nära mitt hus och planterade dessa växter.

Något som hade varit roligt är om några år då jag kan ta avläggare från mina minikiwi plantor.
Det hade varit en spännande växt att hitta ute i naturen, vilda minikiwi.

Vad tycker ni om mitt initiativ?

Vad kan ni bidra med?

Avläggare är gratis, kanske ni har några roliga frön kvar som ni inte tänkte sätta. Själv så hittade jag ett paket gamla ärtor i skafferiet och slängde ut några i skogen för att se om några ärtor tar sig.

Som sagt, det är gratis och kostar inte att prova :-)
Fotograf Johanna
Nej! Det finns redan alldeles för många introducerade arter som ställer till problem i naturen. Jag tycker snarare att det är trädgårdsägarens skyldighet att se till att trädgårdsväxterna stannar i trädgården.
Kryddan03
CITAT (Fotograf Johanna @ 16-08-2012, 00:37) *
Nej! Det finns redan alldeles för många introducerade arter som ställer till problem i naturen. Jag tycker snarare att det är trädgårdsägarens skyldighet att se till att trädgårdsväxterna stannar i trädgården.

Håller med dig Johanna. Att en del framodlade trädgårdsväxter kommer att "smita" på egen hand från trädgårdar även i framtiden får man nog dessvärre räkna med, men att göra det aktivt - nej. no.gif
andersen
Håller med sådant bör vi inte hålla på med, vill inte ha flera jättelokan ute i mark och skog.
jaj-51
Räcker det inte med all skit som redan kommit in i vår fauna?

Fundering är det tillåtet att så och inplantera främade växter i vår natur?
Fotograf Johanna
CITAT (jaj-51 @ 16-08-2012, 16:58) *
Fundering är det tillåtet att så och inplantera främade växter i vår natur?

Jag tror det är det, tyvärr. Sverige har ganska generösa lagar på det området. (På sin egen mark då förstås)
johan1983
Aj då vilket motstånd det väckte.

Tror ni att polisen står och knackar på er dörr om ni sätter ut en planta?

"Vi har fått in en rapport att du har satt ut en hallonplanta i skogen, erkänner ni er skyldig?"

Eller

"Släpp jordgubbsplantan, annars skjuter vi!"

Eller varför inte

"You want the plant? you cant handle the plant!"
johan1983
Eller:

- Hej, jag skulle hämta upp några säckar gödsel

- Jag får tyvärr inte sälja till dig!

- Varför då?

- Du har näringsförbud!
Rebecca
Förstår du inte vad det handlar om? Det kan skapa problem i naturen när "införda" växter kommer och ska konkurrera med det som redan finns där, det blir liksom fel i systemet för de växterna du planterat ut SKA inte vara där egentligen. Förstår du? Spana lite på Australiens införsellagar angående växtmaterial så ska du se hur strikta man kan vara på detta - av helt rätt anledning. Kommer "fel" grejer ut i naturen så kan det skapa stora problem för det som var där först och som växer där naturligt. Det finns ett oerhört stort konkurrenssystem i naturen och växterna har liksom sina egna lagar - kommer du och planterar in nya spelpjäser så ändrar du därmed lagarna och det kan resultera i att vissa arter konkurreras ut och försvinner.

Gillar din tanke bakom det och jag tyckte det var en fin idé men den är inte så smart att verkligen genomföra.
Preussen
gör det i en urban miljö istället. stadsbor behöver skörda lite frukt, i skog och mark finns redan.
johan1983
CITAT (Preussen @ 17-08-2012, 11:20) *
gör det i en urban miljö istället. stadsbor behöver skörda lite frukt, i skog och mark finns redan.

Will do, det var egentligen det jag menade. Jag menade inte att man går långt ut i skogen utan mer att man gör det på "naturmark"
skånepåg
Urbanisering ja!
Mycket av de lågväxta kommer ta åt sig mycket av det lilla vatten som finns för alla träd och annat om de inte dör av solbrist, survival of the fittest men nej inte dumma till våran fina svenska fauna smile.gif
johan1983
CITAT (skånepåg @ 17-08-2012, 16:58) *
Urbanisering ja!
Mycket av de lågväxta kommer ta åt sig mycket av det lilla vatten som finns för alla träd och annat om de inte dör av solbrist, survival of the fittest men nej inte dumma till våran fina svenska fauna smile.gif

Faunan blir nog bara glad... Floran däremot är en annan femma

Flora: blomma.gif

Fauna: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._familjebok.jpg
Natur liv
Ni får jättegärna komma till mitt jobb (förskola) och plantera ätbara grödor. Vi försöker odla så mycket vi kan, men kommunens budget medger inte alltid de planteringar vi vill ha. Barn tenderar att undersöka det odlade väldigt ingående och vi behöver förnya titt som tätt.

Bra initiativ att sprida sina grödor och det bästa är väl att plantera där människor kan sköta om dem så att det inte leder till några större ingrepp i den fria naturen.
johan1983
CITAT (Natur liv @ 08-09-2012, 07:57) *
Ni får jättegärna komma till mitt jobb (förskola) och plantera ätbara grödor. Vi försöker odla så mycket vi kan, men kommunens budget medger inte alltid de planteringar vi vill ha. Barn tenderar att undersöka det odlade väldigt ingående och vi behöver förnya titt som tätt.

Bra initiativ att sprida sina grödor och det bästa är väl att plantera där människor kan sköta om dem så att det inte leder till några större ingrepp i den fria naturen.

Berätta gärna lite om din förskola samt i vilken stad den ligger.

Tänk om en kirunabo svarar så har du den i Ystad :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon