sommarsol2
16-08-2012, 09:02
Vi bor i lägenhet i Bryssel och har våra balkonger som vår köksträdgård med sallad, morötter, rabarber, kryddväxter och tomater. Våra tomatplantor har vuxit sig höga och fina och vi har massor med körsbärstomater som nu håller på att mogna. Men i år har tyvärr flera tomater redan när de växer till sig börjat svartna underifrån och när tomaten är svart till "midjan" trillar den av, om vi inte har hunnit plocka av dom innan. Började med att plocka av dom så fort jag såg att de var svarta, då jag tänte att det svarta skulle smitta de fina tomaterna.
Något som vet vad det här är för sjukdom? Vad kan man göra åt det? Mer än att plocka av dom när man ser att de börjar svartna? Jag är rädd att vi inte får några tomater kvar...
Preussen
16-08-2012, 11:00
Med bild hade det varit lättare att ge svar men utifrån vad du skriver låter det som pistillröta. Det är inget som är smittsammt och inget att göra åt, tror jag. Det uppstår när blomman befruktas. Tråkigt är det i varje fall.
*Stintan*
16-08-2012, 11:58
Vissa sorter är mer mottaglia än andra för pistillröta. Kan bero på ojämn temperatur (stor skillnad natt/dag), hög luftfuktighet, ojämn vattning eller möjligen kalciumbrist.
sommarsol2
16-08-2012, 13:03
Tack för svaren! Här kommer en bild på några tomater som ramlat av. Efter att ha läst om pistillröta lite på google så verkar det som att det är precis det vi har fått... o verkar dock inte vara så mkt att göra åt när det väl kommit. Temp o luftfuktigheten är heller inte så lätt att ändra på. Förra året hade vi inga problem med det här, så det måste vara denna sorten. Vi har en annan tomatsort oxå o de har inte fått det.
Preussen
16-08-2012, 15:01
CITAT (sommarsol2 @ 16-08-2012, 14:03)

Tack för svaren! Här kommer en bild på några tomater som ramlat av. Efter att ha läst om pistillröta lite på google så verkar det som att det är precis det vi har fått... o verkar dock inte vara så mkt att göra åt när det väl kommit. Temp o luftfuktigheten är heller inte så lätt att ändra på. Förra året hade vi inga problem med det här, så det måste vara denna sorten. Vi har en annan tomatsort oxå o de har inte fått det.
Ser ut som pistillröta. I år har jag sluppit det men andra år har det varit helt omöjligt.
Jag tänkte precis fråga om detta så jag lånar lite tråd nu:)
Jag har också fått de här på en av mina buskar och jag undrar om de är så att när man väl fått de på en tomat så kommer de garanterat på alla andra på den busken också? Kan man äta den del som ser frisk ut, typ halva?
Hej
Du kan äta friska delar, Kan inte infektera Alla dina växter, Men bättre att bli
Av alla faser av svamp och du vet hur.
Obs
Av de viktigaste sakerna, att du ska försöka bli av de infekterade delarna och göra jord plöjning under vinter tid.
H.Bassam
Jultorpet
17-08-2012, 21:49
CITAT (asali @ 17-08-2012, 21:02)

Jag tänkte precis fråga om detta så jag lånar lite tråd nu:)
Jag har också fått de här på en av mina buskar och jag undrar om de är så att när man väl fått de på en tomat så kommer de garanterat på alla andra på den busken också? Kan man äta den del som ser frisk ut, typ halva?
Nej det behöver absolut inte bli på alla tomater på en planta för att det blivit på några. Förra året hade jag mycket pistillröta som antagligen berodde på ojämn vattning när det var väldigt varmt och torrt. Senare när de fick bättre vattning blev det hur fina tomater som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.