anki/ronninge
idag plockade jag av vinbären,
har 3 stora buskar som jag länge tänkt att gallra
men åren har gått..

det märkte jag på skörden idag. Så lite på så stora buskar.

jag blev trött på dom, klippte der rubbet
utom enstaka fräschingar som lyckats komma i detta gytter.

det blir nog bra så småningom! smile.gif
masa
Vi hade Storklas tidigare, och den gav stora fina bär som mognar samtidigt på klasen. Storklas angrips dock lätt av gallkvalster som i sin tur kan sprida en virussjukdom som heter Reversion. Detta hände hos oss, och då var det bara att gräva upp busken. Många hävdar att man inte bör plantera Storklas.
anki/ronninge
jag har inte haft problem med gallkvalster, tur! Får se hur de tar sig, annars tänkte jag köpa någonting annat!!
CITAT (masa @ 17-08-2012, 19:28) *
Vi hade Storklas tidigare, och den gav stora fina bär som mognar samtidigt på klasen. Storklas angrips dock lätt av gallkvalster som i sin tur kan sprida en virussjukdom som heter Reversion. Detta hände hos oss, och då var det bara att gräva upp busken. Många hävdar att man inte bör plantera Storklas.

*Stintan*
Jag hade Storklas som jag tyckte behövde gallras varje år för dom blev så stora och täta. Jag fick dock alltid massor med vinbär. Såg aldrig nån sjukdom på dom. Dom är annars jättelätta att föröka genom att bara peta ner toppen av en avklippt gren i jorden och toppa den lite. Eller genom avläggare.
officinalis
Klippa ner rubbet kanske inte var den bästa idéen. Att göra det successivt är bättre för busken.
Polar och Ben Gairn är två sorter jag lyckas bra med. Har några okända också som får en del gallkvalster.
anki/ronninge
ja vi får väl se, hur det går nästa i vår/sommar! smile.gif
CITAT (officinalis @ 25-08-2012, 13:20) *
Klippa ner rubbet kanske inte var den bästa idéen. Att göra det successivt är bättre för busken.
Polar och Ben Gairn är två sorter jag lyckas bra med. Har några okända också som får en del gallkvalster.

officinalis
Det är nog ingen katastrof smile.gif Kanske kommer den skjuta upp jättemycket skott nästa säsong. Då kanske du ska gallra lite så att busken inte blir för tät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon