Full version: ID-hjälp
HelénE
Hittade ännu en växt jag inte sett i dag, i syrenhäcken där det är torrt vid björken. Någon som vet vad det är?
[attachment=71987:DSC00530___Kopia.JPG]
[attachment=71988:DSC00531___Kopia.JPG]

Helén
evelina
Såpnejlika.
HelénE
Nej absolut inte såpnejlika, det har jag många av så det är det inte. Den har tex grön själk och sen så är bladen mer "utspridda" och det kommer utstickare från skjälkarna med blommor på. Denna växer mer upprätt med enbart blad på skjärlen och blomman i toppen.

Helén
varghem
tycker skaftet och bladen ser lite liljelika ut....
HelénE
Ja jag tycker också att de ser lite lijeaktiga ut, men liljebaggarna har inte ätit på dem...och de brukar hitta varje lilja...
Helén
Kryddan03
Kan det vara så att de övriga såpnejlikorna du har är den enkla sorten? För det som är på bilderna kan nog inte vara så mycket annat än fylld såpnejlika: http://www.pom.info/veckansvaxt/2008/v37.htm
Inte vad jag kan komma på i alla fall. smile.gif
Inga från Närke
CITAT (HelénE @ 16-08-2012, 20:11) *
Hittade ännu en växt jag inte sett i dag, i syrenhäcken där det är torrt vid björken. Någon som vet vad det är?
[attachment=71987:DSC00530___Kopia.JPG]

Helén

Hittade detta på nätet nog tycker jag den är lik din eller hur?
http://www.google.se/imgres?q=s%C3%A5pnejl...x=116&ty=89
CillaM
Säger som Kryddan03, såpnejlika.
kerstin z5-6
Fylld såpnejlika
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2012, 21:17) *
Fylld såpnejlika

Aha säger jag, finns de i flera varianter.
Är denna lika invassiv som den vanliga såpnejlikan????

Allså jag har en stor rundel med vanlig såpnejlika och ja där får de vara men sen för jag en kamp mot dem i några anra rabatter...ska jag låta denna vara eller rycka upp den.

Helén
kerstin z5-6
tabort! Minst lika invasiv som den enkla..
HelénE
Ja då ska jag se till att rycka upp dem, var bara några stycken och jag har inte sett dem tidigare. Eftersom jag varit i just det området och ryckt upp massa kapfriol så tror jag nog inte den funnits där tidigare. Undrar var den kommer från?

Tack för hjälp, hade inte den ringate aning om att det fanns en annan variant på såpnejlika.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon