Full version: Storflytt.
evaaxbrink

Jag håller på att anlägga en ny rabatt dit jag vill flytta gamla väletablerade perenner och två buskar. Det gäller:

- pioner
- dagliljor
- kärleksört
- rosenbuske
- trädgårdsbjörnbär
- en hög oidentifierad perenn med lila blommor på "kolvar" (bild kommer senare)

När flyttar man dem och vad skulle ni ge för allmäna tips? Den nya rabbaten ligger inte långt från den gamla. Jag har gjort mitt bästa för att luckra upp den ganska sandiga jorden och kört i ett lass kompost med hjälp av jordfräs. hoppas de ska trivas bra wink.gif

Det finns också bestånd av vallmo, lupin och akleja i den gamla rabatten. Är det ngn idé att flytta dessa eller är de lätta att fröså om man vill ha dem på en ny plats?

Tacksam för svar och tips!

Eva
kerstin z5-6
Vilken zon bor du i?
evaaxbrink
Vi bor i norra Skåne, Hässleholm. Vet ej vilken zon det är smile.gif
HelénE
Pioner kan du flytta nu, kärleksört kan man flytta närsomhelst är min erfarenhet
Övrigt vet jag inte.

Helén
ingrid fuxwall
Regnar det eller om man vattnar så kan man flytta det mesta, min erfarenhet
CillaM
Lycka till med att flytta vallmo o lupin... För vallmo flyttar man inte, man förökar den genom att försöka gräva bort den. Urrk... Hur fin den än är när den blommar så är den hos mig ett kärt ogräs. Lupiner är lite så också, stora starka rötter som sitter... och som går av... och som bildar nya plantor.

Jag skulle inte flytta kärleksörten nu, den ska ju snart blomma o tar sig bäst ostörd på hösten, men på vårkanten är det inga problem. Allt annat kan du flytta nu, men begrav inte pion, den ska ligga ganska ytligt.

Den där oidentifierade växten med lila kolvar.. kan det vara rosenstav?
hattstugan

Håller med Ingrid!

Just nu gör jag en ny rabatt och flyttar växter eftersom! Här är det vattenslangen som gäller för regnet lyser med sin frånvaro!

kerstin z5-6
Rosen måste klippas ner ordentligt för att klara flytten,flytta den sent på hösten,gräv djupt så så mkt rötter som möjligt kommer med.Vallmo ich lupin har pålrötter de lär återkomma för evigt i gamla rabatten .
Björnbär kan jag inte ha här men lär vara en buske som har djupa rötter den med.
jaj-51
Har själv ägnat en sommar åt att "bygga om" tomten.
Allt gick att flytta och dessutom var det mesta "ställt" åt sidan i väntan på att grävmaskiner och dräneringar blev fixat.
Alla växter åkte upp i juni och de sista planterades oktober

En hel sommar led växterna alla överlevde tortyren och nästa år var biggrin.gif

Pu den sommaren var varm och solig, 40kvm växthus och 500 kvm tomt fixad med stora planteringar ...

Ja vist slokade växterna envisades med att blomma ... vilken livskraft!

Så bara flytta och planera om, klart året blomning blir mycket lidande men nästa år biggrin.gif

P.S.
Vattenspridaren blev flitigt använd förstås ...
evaaxbrink
Tack till alla för svar! Ska springa ut och ta en bild på mina "lila kolvar" smile.gif
evaaxbrink
Lila kolvar, på väg att blomma över

[attachment=71996:010.gif]

Närbild

[attachment=71997:011.gif]

Björnbären. Har ingen aning om vilken sort men de blir tre gånger så stora som vilda och så har de inga taggar. *mums*

[attachment=71998:012.gif]

CITAT (CillaM @ 16-08-2012, 22:48) *
Den där oidentifierade växten med lila kolvar.. kan det vara rosenstav?

Nej det var det inte (Googlade) men jag tror jag har det också faktiskt smile.gif
hattstugan

Tror att det är en Buddleja du har!
Rebecca
Japp, definitivt en buddleja.
Bassam
Hej

Nu kan du flytta dem, Eftersom växterna började gå i vila. plus finns tillräcklig mängd av vatten, och de kan etablerar sig före Ankomsten av hård vinterfrost.

H.Bassam
CillaM
Buddlejan, som det visade sig vara smile.gif, ska du nog kanske inte flytta just nu, vänta ett tag med det tills den är helt överblommad. Och kärleksörten tycker jag du ska vänta med tills nästa år, den är ju på gång att blomma.
Flemming
CITAT (evaaxbrink @ 16-08-2012, 21:59) *
Vi bor i norra Skåne, Hässleholm. Vet ej vilken zon det är smile.gif

Bidrar med en zonkarta http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zo...karta_stor.html
evaaxbrink
Tack igen för alla svar! Jag skall vänta lite med att flytta ngt överhuvudtaget. Väldigt varmt och torrt här nu. Men snart så! smile.gif Buddleja säger ni? Va roligt, då ska jag läsa på om den smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon