hej Leif,
Jag har en trädgårdsdamm på 6000 liter vatten, med 10 guldfiskar. Jag har fram till idag köpt ponds grejer. har rätt dammduk, rätt filterstorlek och pump, rätt storlek på syrepumpar, och en dammsugare att göra rent botten med (säger detta eftersom alla affärs-försäljare av ponds preparat frågar detta först innan dom ger mig svar på vilket preparat jag skall ha - sedan säger dom att jag är lika dum som alla andra fisk-ägare som ej förstår att en damm skall vara skitig och ha mörkt vatten för det tycker fiskarna om. Ponds broschyrer är svårlästa och därför frågar jag expediter som ny fisk-ägare och känner mig väldigt dum. Jag har också frågat Pond vad deras produkter innehåller (eftersom jag förstår kemiska saker bättre än deras beskrivningar av hur jag skall använda preparaten) och fått till svar att det får jag inte veta, jag behöver bara veta att jag skall använda det eller det medlet och inte fråga mer.
Snälla snälla Leif du som är expert på trädgårdsdammar och fiskar, hjälp mig jag håller på att bli tokig och är på väg att ta bort dammen -alltså slängat dom 50.000 kronor det kostat hittills för dammen i sjön om du förstår vad jag menar. jag tycker jag blir skinnad på pengar för medel för att ha klart vatten i dammen.
Är det verklilgen så dyrt att sköta dammen, finns det inga medel på marknaden som inte kostar "skjortan"
Jag är verkligen förtjust i fiskarna och vill verkligen ha kvar dammen, men min ekonomi är i botten efter den här sommarens skötsel....... och är det för mycket begärt att få veta vad preparaten innehåller så att jag förstår vad jag gör- och vad jag ger fiskarna. (jag är mycket medveten om vad jag äter och vilket gödsel jag väljer för att leva miljöriktigt) hjälp mig fort för jag står på avsatsen till att slänga allt slit och alla pengar jag satsat ...
IngaBritt Larsson