solskenet
Hejsan på er!!

Hoppas kunna få hjälp med vad detta är för växt och hur den ska skötas. Jag fick den av en bekant som klippt av den någonstans i Grekland. Den har nu stått i ett glas med vatten i ca 4 månader och bildat ett rotsystem (trodde aldrig den skulle överleva)

Denna växt blommar EN blomma om dagen. Kommer upp på morgonen och är nästan helt borta på kvällen.
Samma blomma kommer inte tillbaka igen.

Väldigt tacksam för svar smile.gif

[attachment=71990:Magical_...56___005.jpg]
[attachment=71991:Magical_...53___003.jpg]
[attachment=71992:Magical_...54___004.jpg]
Kryddan03
Ser ut som någon tradescantia - möjligen tradescantia pallida. Det lär finnas omkring 70 sorter så det finns en del att välja på. smile.gif

Edit: Tradescantia är inte inhemsk i Europa utan kommer från Amerika. Den odlas i och för sig här i Europa som trädgårds-/ prydnadsväxt. Sade din bekant i Grekland att den skulle vara inhemsk i Grekland?
solskenet
Tack för ditt tips, jag ska söka på det namnet.

Hon vet inte om den är inhemsk eller ej men hon tror sig haft en liknande här hemma för 30-40 år sedan. Efter det så har hon inte sett den här i sverige.
Kryddan03
CITAT (solskenet @ 17-08-2012, 00:58) *
Tack för ditt tips, jag ska söka på det namnet.

Hon vet inte om den är inhemsk eller ej men hon tror sig haft en liknande här hemma för 30-40 år sedan. Efter det så har hon inte sett den här i sverige.

De tradescantia som är vanligast här i Sverige är nog vandrande jude (Tradescantia fluminensis) och zebrablad (Tradescantia zebrina) som krukväxter inomhus och tremastarblomma (Tradescantia x Andersoniana).
Det är säkerligen den sistnämnda hon tänker på. Den har i och för sig gröna blad (tror inte det finns någon rödbladig variant - är inte säker - så det är nog inte den på bilderna) men blommorna är väldigt lika den du visar. Dessutom var den nog lite "poppis" 70-/80-talen om jag inte minns fel. wink.gif Numera ser man den inte lika ofta men odlas fortfarande av många. Jag gillar den och har själv haft den. Den är härdig här i Sverige upp till åtminstone zon III.
De förstnämnda har små, ganska anspråkslösa blommor och är inte lika blomvilliga.
RitRat
Det är helt enkelt en lilabladig variant av vandrande jude.
Jag upplever att den är en ganska vanlig krukväxt i Sverige, jag har flera stycken av den.
Den härstammar från Mexiko, och används som prydnadsväxt i hela världen numera.

Läs t.ex. här http://en.wikipedia.org/wiki/Tradescantia_pallida

http://lantisbulletinen.galantliv.se/tag/vandrande-jude/

En tidigare odla.nu-tråd här:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=54063

Den blir ganska risig om man inte beskär den ofta. Lätt att föröka och föryngra med sticklingar. Bästa färgen får man i fullt solsken. Jag har den ute på sommaren, inne på vintern.
Alexander-VG-zon3
Tradescantia pallida är en egen art som heter purpurblad, Tradescantia fluminensis som är varande jude har vita blommor (med sorter) vet dock inte om det finns sorter med rosa blommor. Purpurblad har dock rosa blommor och som namnet säger lila blad.

Och som det stor på wiki så har dom samma namn på eng men är olika arter om än så står dom väldigt nära.
Bassam
Hej

Jag hade detsamma dem tidigare, de ändrar färgen på deras blad till den röda, När de fick mer ljus, men de ändra färg på sina blad till grön färg. om fick de mindre ljus, och sina sticklingar får rötter på kort tid.

H.Bassam
solskenet
Kul att få så mycket svar från er! Nu vet jag (på ett ungefär) vilken växt det är och hur den ska skötas.
Stort tack!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon