Hej!
Jag bor i mellan skåne och tycker om att ha ätliga saker i min trädgård. Jag har letat bland bekanter och plantskolor för krikon, vild plommon. Innan hade vi en äldre dam i byn som hade och där plockade jag, men sedan kom nya grannar och tog bort krikon innan jag fick chans att be om att ta trädet. Finns det någon där ute som har krikon i trädgården och som kan tänka sig skänker bort en stickling eller två? Jag vill helst ha dem som är mörka, de är godaste!
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Om du bor i mellanskåne borde du kunna hitta på någon övergiven tomt. Sådana finns det ganska gott om.
Eftersom jag i perioder är skogs- och naturvandrare vet jag det. Särskilt om du beger dig till norra Skåne.
Jag hade krikon där jag bodde för många år sedan. Håller med dig, de är jättegoda.
Lycka till!
RibesRubusVitis
17-08-2012, 14:46
Fast jag tror knappast att sticklingar fungerar på krikon eller andra Prunus-arter. Möjligen ympkvistar (kanske du menar såna), men även det är svårt för nybörjare. Själv har jag misslyckats.
Det bästa är nog rotskott, som brukar komma där man minst vill ha dem.
Allekulla
19-08-2012, 19:48
Du får gärna hämta rotskott, små träd hos mig i norra Skåne. Maila mig på ewa-marie.nilsson@telia.com om du är intresserad.
Gladiolusen
09-06-2014, 16:42
Nyfiken på Krikon!
Hur gick det fick du tag på något träd?
Allekulla
16-06-2014, 07:11
Här har varit några och hämtat små träd, vet inte riktigt hur det har gått för dem. Men jag har fler....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.