kryddbruden
Hej igen ni alla.

Har skrivit tidigare och frågar lite om CHILI.

VAD gör ni med alla era chili frukter???

vad kan man göra och HUR??

ska man hacka i små bitar och frysa in
ell
torka?? i så fall.. hur torkar man chili och vad gör man sedan??

kan man göra någon form av chilipasta??

alltså

RECEPT någon eller en beskrivning ppå vad man kan göra.

Tacksam för svar då jag inte vill frukterna ska förstöras.
Rebecca
Finns lite trådar om detta redan. Jag har hackat och fryst in chili, funkar kanon och en enkelt att ta fram när man vill använda i mat. Har också trätt upp på snöre och torkat i köksfönstret, vad jag ska göra med dem är ännu inte riktigt bestämt... ska nog införskaffa en mortel och göra chilipulver.

Har dessutom en helt bunt med Bhut jolokia i frysen från förra året som jag inte vet vad jag egentligen ska använda till - förutom att lura i godtrogna vänner då innocent.gif

Jag har gjort chili con carne många gånger med min frusna chili, det blir gott och är enkelt. Annars är jag också sugen på att hitta mer recept!

Här finns litegrann:
http://www.chilihead.se/index.php?option=c...3&Itemid=70
Jultorpet
Jag brukar torka det mesta. Delar och tar bort kärnor och lägger på bakplåtspapper på en plåt i ugnen, lägsta värme och med luckan på glänt. Ibland kör jag på lite varmluft också men det får inte bli för varmt så de blir kokta. En del sorter torkar fort andra tar lite längre tid. När de är riktigt torra kör jag dom i mixern, blir som flingor.
Anja Danmark
Jeg fryser en del i halve og fjerner kerner og frøstol inden, så de ikke fylder så meget.

Nogen bliver tørret og brugt til pulver, og nogle mellemstærke bliver blendet og frosset ned i en flad "plade", så man kan brække det af, som man skal bruge.

Et godt tip, så man kan styre, hvor stærk maden bliver: Læg en hel chili ned i gryden og smag på maden med nogle minutters mellemrum og tag den op, når retten ikke skal være stærkere. Det kan man ikke med hakket chili - der risikerer man at ødelægge maden... Den afgiver smag og styrke ved omkring 60 grader, så den behøver ikke altid ligge så længe i gryden smile.gif

[attachment=72067:drivhus_140812.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon