Full version: Plantera rosor nu?
muskett
Hej!
Min rosrabatt behöver fyllas ut med fler rosor. Jag tänker då på Amadeus - 2 st -
Det är en väldigt blandad rabatt med mycket pasteller och det behövs någon riktigt röd.

vad jag undrar över är:
1. Hur länge kan man planatera rosor?
2. Är det bättre att vänta till våren?
3. Är det någon som har tips på en röd ros som remonterar o gärna doftar?

Jag har en Amadeus förut och är nöjd med den, men det är fint att ha flera olika sorter och se hur de uppför sig.

kerstin z5-6
beror helt på var du bor i landet z1-4 kan plantera till snön faller-z5-8 bör det snart vara slutplanterat om de ska överleva.
muskett
Jag bor i Västervik vid havet. Det är på en del kartor zon 2 o en del zon 3.
Jag funderar på en röd buskros.
Några tips??
Kajsa
Du kan plantera in i november, då får rosen en tidig start i vår.

Hansaland blir 1.5 - 2 m blommar hela säsongen, frisk men svag doft, zon 5

Mustead Wood, Austinros med stark doft, men för en buskig känsla får man sätta 2 - 3 st

L.D Braithwaite, Austinros, doftar gott ca 1.20 och lika bred

I din zon är Austinrosor inget problem, jag bor kallare och dom klarar sig alltid bättre än man tror.

Rose de Rescht, stark doft, rödlila, blommar om, 1.5 m men kan få en del rost och svartfläck

L`Evéque, Gallica ros blir ganska stor lätt 1.5 m och blommar länge, men blommar bara en ggn i juli, stark doft. Köpt hos Rosenposten.

Titta i mitt Album/Gallica rosor där finns läckra rödlila.
FruTrädgårdstomte
Kajsa ger många bra förslag. Jag har 'Hansaland' själv, den har en väldigt vacker cerise-röd färg. Och 'Munstead Wood' står på min egen önskelista.

Fler förslag är; 'Barkarole', mörkt mörkt sammetsröd tehybrid. 'Hot Chocolate' mörkt brunröd floribunda-ros. 'Crimson Glory' mörkröd tehybrid, fantastisk ros som det även finns en klättervariant av.
En mera klart röd tehybrid är 'Isabella Rossellini'.

Om du kan tänka dig en färg mer åt purpur så tycker jag att 'Burgundy Ice' är mycket vacker tillsammans med både vitt och gult och olika rosa nyanser.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon