Har en stor rugge gullris (ca 1m diam) som flyttat in i min stora rabatt. Den dök upp förra året och skulle flyttats redan då, men sen av någon anledning så glömde jag det och ja nu måste den bort annars tar den över hela rabatten.
Någon som vet om den är svår att gräva upp?
Sen funderar jag på om jag ska göra mig av med den helt, eller flytta den? Jag skulle kunna plantera den i utkanten av tomten där det mest växer höggräs, tistlar, blåklockor, aklejor och annat. Bin, humlor och fjärilar verkar glada i den och den är ju tjusig på håll. Men är lite rädd att den sprider sig för ohämmat.
Kasta eller plantera om?
I rabatten där gulriset nu ska upp ska jag nu ner med Rudbeckia Magnus och Alba. Jag har försökt tidigare med Magnus utan att lyckas, året efter har enbart lite blad kommit upp som sen försvunnit (gillar sniglar Rudbeckia, i så fall kan de mumsat i sig bladen?). Tror dock jag satt dem lte för skuggigt, viss del av rabatten skyms rätt mycket av syrenhäcken. Jag tänkte nu istället sätta dem i andra änden där de är lite torrare och soligare. Men funderar på om jag ska försöka göra det ännu lite torrare genom att blanda i lite grus i jorden.
Jorden i rabatten är trädgårdsjord lite åt leraktiga hållet på vissa ställen. Hur vill rudbeckiorna ha det?
Helén