Jag har 5 äppelträd och de behöver nog beskäras lite,men det är fullt med vattenskott trots att de ej är beskärda på länge. Vi flyttade hit ifjol och vet inte vad det är för äpplen tidigare ägare har uppgivit transparante blance,sävstaholm,och 2 vinteräpplen,tyvärr finns de inte kvar i livet så nu behöver jag er hjälp!
[attachment=72019:IMG_0958...ppeltr_d.jpg]
[attachment=72028:nr_1.jpg]
Nr.1 Gissning Transparante Blance
[attachment=72020:1an_n_rbild.jpg]
Nr.1 Närbild
[attachment=72021:nr_2.jpg]
Nr.2
[attachment=72022:2an_n_rbild.jpg]
Nr.2 Närbild
[attachment=72023:nr.3.jpg]
Nr.3
[attachment=72024:3_n_rbild.jpg]
Nr.3 närbild
[attachment=72025:nr4.jpg]
Nr4
[attachment=72026:5e.jpg]
nr 5 favoriten ett mycket gott äpple lite krispigt
[attachment=72027:5an_n_rbild.jpg]
närbild 5an hoppas ni ser äpplet det är framför lövet det är avlångt
Tacksam för svar och gissningar!
Hej!
Träden är inte fulla av vattenskott, vare sig gamla eller nya. Med vattenskott är det dessutom så att efter att träden fått behålla dem, utvecklas de som alla andra grenar och det är bara ett tränat öga som kan se vad som är vad efter några år. också vattenskott får sidogrenar, blir blom- och fruktbärande så småningom.
Generellt ser det ut som att det är lätta putsningar och lättningar av kronorna som kan behövas, men det ser itne akut ut.
Använd året för att läsa på och lära och beskär nästa år istället. Njut av frukterna och använd tiden till att ta hjälp av en pomolog att sortbestämma när de är mogna!
Ha-ha ja där ser man! Tänkte allt på dej när jag la in frågan,men hade hoppats/trott att du (för det är väl du?)skulle rita in var jag skulle kapa,en del träd har mycket frukt risk för att grenar går av? och nåt har döda grenar tar väl av dem iallafall? Så alla "grenar" som växer tätt tätt på stammen ska jag låte dem vara kvar?
Tack för svaret !eftersom det blir mycket frukt kan man anta att de mår bra väl?
Hej igen!
För att kunna säga något vettigt om beskärning måste man se mycket mer av de här träden - vart och ett av dem. Visst finns det en hel del man kan göra, som att ta bort stamskott mm men frågan är om det är vettigt.
Nr 1 har stamskador som ser rätt omfattande ut. Har det också fruktträdkräfta? I en sådan dam beskär man med tanke på vikt och tyngdpunkter - om man beskär alls. Blir frukten i storlek som du vill så är det bra att inte förhasta sig med sågen utan kika igenom trädet noga innan beskärning.
Nr 2 ser ut att må som en prins. Man kan säkert lyfta kronan och särskilt vid de mest slankiga. Men om det är vettigt att göra det kan inte sägas utan att man ser trädet från långt fler vinkar, inifrån och ut. Dessutom måste man ofta känna på träd, och med äppelträd "skaka hand" med dem för att känna vad som kommer att hålla och inte. En felaktig beskärning försvagar, då är det bättre att låta vara.
Nr 3 ser ut att hålla på med retrenchement, vad det nu heter på svenska. Dvs det satsar på att när det förlorar sina högre partier, bilda nytt träd längre ned. Frågan är varför det gör så, för detta måst eman se hela stambasen och stammen runt om.
Nr 5 gör likadant.
Nr 4 från just den här vinkeln ser ut att ha en balanserad och inte så tät krona, men som sagt. man måste kika från många håll.
Jo Cilla jag förstår! Äpplena är fina och jag ska ta mej i kragen och läsa på.Jag får försöka lära känna träden, och sen ta med mej äpplen för artbestämning
Tack för ditt svar!! Du har väl fått liknande frågor 100tals gånger kan jag tänka mej
Min goa svärmor har varit här tillsammans med en arborist!
Han ville känna in träden litegrann och har åtagit sej att beskära dem.
Tyvärr såg de ut som att det med godast äpplen nr5 höll på att dö,men han var inte säker.
Svärmor betalar för allt,vi får ta vara på grenar själv,hon tror det blir lättare för oss sen om vi håller efter dem och vill hellre se att äppelträden mår bra och vi är glada nu när hon är med
Jan af Lisö
04-03-2013, 10:16
Om det godaste trädet håller på och dö och är inte kräftsmittat så kan ni alltid ta ympris från det och skapa ett nytt träd av samma sort. Sånt kan en riktig aborist fixa åt Er.
Vilken bra ide det ska jag ta upp!
Tänkte visa bilder på äppelträden som blev så fina,den besvärligaste kallade han my baby,han vill komma tillbaks nästa år.
[attachment=76897:IMG_1093p.jpg]
en actionbild
[attachment=76898:IMG_1090p.jpg]
Tänkte visa bilder på äppelträden som blev så fina,den besvärligaste kallade han my baby,han vill komma tillbaks nästa år.
[attachment=76897:IMG_1093p.jpg]
en actionbild
[attachment=76898:IMG_1090p.jpg]
Sörgårdsnissen
24-06-2013, 10:55
Hej! Har inte nåt bra att tillägga, men ville bara säga, vad kul det är att se uppföljningar, speciellt som din denna!
Hoppas 5:an överlever och de ordnar till sig för träden
kerstinbern
24-06-2013, 12:35
Fotografera dem gärna i höst igen, när de tappat bladen. Då ser man om beskärningen varit alltför hård, så att de bildats vattenskott!
Ja jag försöka komma ihåg att ta kort till hösten.
Skulle träd nr 5 vara så dåligt att det inte går att rädda behöver vi enl arboristen inte köpa ett nytt trädet förbereder sej med vattenskotten och han har klippt dem så att de isåfall bildar det nya trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.