Hej
Kan man få murgröna som man har planterat ure i kruka att övervintra på något sätt.?
mari_tres
18-08-2012, 13:34
Har du möjlighet att gräva ner den i jorden? Vilken zon bor du i? Hur stor är plantan?
Jag kan gräva ner den i mitt blomsterland som ligger intill huset. Jag tror det är zon 3 eller 4 där jag bor. plantorna är inte så värst stora, jag har dem i en kruka som är ca 50 cm hög och 40 cm bred.
varghem
18-08-2012, 20:30
det beror kanske lite på vilken slags murgröna.... har för mig att alla inte är härdiga
Huggorm
18-08-2012, 22:25
zon 3-4 är på gränsen till vad murgröna klarar av. Här i zon 3 var det en del ganska stora plantor som dog den första stränga vintern 2008, 2009 eller när det var. Sedan finns det någon baltisk sort som är härdigare. Skall man lyckas klara dem i zon 3-4 skall man nog skydda plantan från vårsolen när tjälen fortfarande hindrar plantan från att dricka. Att täcka marken över rötterna är nog bra, och krukan bör absolut grävas ner så den blir åtminstone lite skyddad mot kylan.
Robbanp
19-08-2012, 07:40
Jag skulle nog provat att låta de klara sig utan pjosk. Överlever de är de härdiga och du behöver inte oroa dig, om inte så prova en annan sort. Det vore trist att lägga ner en massa energi och tid på att övervintra dem och sen dör de om du missar det när de väl växt till sig några år. Bättre att prova medan de är små även om härdigheten kan öka med åldern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.