Mia i trädgården
I denna film som skall spelas in i Arizona är trädstammarna vitmålade upp till trädkronan. Kolla in trailerna 55 sekunder in, så syns stammarna i bakgrunden. Varför är de vitmålade?

Jag vet att i bl.a. Polen så kalkas stammarna för att undvika stora temperaturskillnader på våren, när solen ligger på och värmer på dagen och nätterna är kalla. Detta för att undvika barksprickor. Men i Arizona borde inte temperaturskillnaderna vara så stora, eller tänker jag fel? Ser lite lustigt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=d2kXUY7SmkE
Huggorm
Så gör de i bland annat Indien också. Jag vet inte varför, men temperaturskillnaderna mellan natt och dag blir ofta enormt stora i ökenlandskap så det kanske är därför i alla fall? Om luften inte innehåller någon fukt så blir det snabbt kallt när solen går ner.
Cilla
Så gör man i delar av Syd- och mellanamerika också. Där sade trädansvariga att det förhindrade angripande insekter som ville leva i barken. Kanske har det effekt i stenstäder där naturliga fiender inte får samma utrymme, men jag ställer mig tveksam. Också i Europas storstäder styrdes trädvården av en hel del trädkirurgi som senare visade sig vara helt bortkastade pengar och till och med förkortade eträdens liv.

Sedan kan man göra det som konstnärsprojekt också!

http://www.travelblog.org/Photos/1705208

Mia i trädgården
Så kan det vara, både mot värme och insekter. de i Arizona såg nästan täta ut, som smältplast runt. Får hoppas o antar att det inte är det, för då hade inte träden mått så bra antar jag ;-)

Kul m de färgade stammarna! fast jag tycker nog att naturen gör sig vackrare ;-)
Rebecca
Åh, vad häftigt det helt blåa trädet i mitten var! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon