robertgoulet
18-08-2012, 19:42
Sedan någon vecka tillbaka har jag kunnat se missfärgningar på bladen på mina squashplantor. Kan inte se några skadedjur, men bladet har liksom grånat - det ser ut ungefär som att någon strött aska över dem. Vet inte om det kan vara någon svampsjukdom eller något. Någon som har någon idé redan nu? (Förstår att det är svårt utan bildbevis - ska försöka fixa den biten imorgon.)
mari_tres
18-08-2012, 20:05
Kan det vara mjöldagg kanske?
Det är säkert mjöldagg eller nåt liknande svampangrepp. Så ser mina ut också sen nån vecka tillbaka och likadant var det förra året. Det gör inte direkt något, det är så sent på säsongen, de fulaste bladen kan man ta bort. Har varit rätt fuktigt i år så det är troligen orsaken.
Helén
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2012, 07:32
Det är inte fukten som är orsaken, gurkmjöldaggen vandrar in med vindar från sydliga länder (svampen övervintrar inte i sverige), brukar trivas bättre under varma och torra somrar då kan man ibland få angrepp redan i juli. Man kan bromsa angreppen med att några ggr i veckan spruta plantorna med mjölkvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.