mamamaggan
Vi har möjlighet att få flytta några små körsbärsträd från en numera öde tomt. Tomten har tillhört min mans mormor och morfar och vi har fått tillstånd att gräva upp några av de speciella träden.

När bör det ske ? Hur bör det ske ?

Det finns flest utanför själva tomten har vi fått veta och det är där vi får gräva. Hur ser vi att det är körsbärsträd ? Antar att man kan se det på stammen och bladen , vi kommer inte att kunna gräva upp dem ännu så det kan inte finnas några bär på dem då.
Huggorm
De bör flyttas när de är i vila, alltså sen höst eller tidig vår. Desto mindre plantor desto lättare att flytta. Du kan förbereda redan nu eller helst tidigare på sommaren genom rotbeskärning, stick ner spaden i en cirkel runt trädet, så stor som rotklumpen du senare skall gräva upp blir. Det kommer då att skapa finrötter närmare stammen eftersom det förlorat de som det hade längre ut.

Lättaste sättet att känna igen små körsbärsträd kan vara grupperna med knoppar i grenspetsarna. De flesta träd har oftast bara en ensam bladknopp i grenspetsen, medan körsbär gärna har ett flertal, ungefär som ek. Annars kan du gå dit nu medan löven sitter kvar och märka träden så du hittar rätt när det blir dags för flyttning. När löven sitter på är det egentligen bara hägg som man kan förväxla små körsbärsplantor med.
Cilla
Jag håller med, men skulle vilja tillägga att om de är lite större så är det bra att när man rotbeskär göra ett litet grunt dike i en cirkel runt trädet, där man finfördelar jorden och kanske lägger på något mullrikt eller kogödsel. Då bildas finrötterna i diket och man flyttar med dem också sedan.

Dessutom kan man förbereda nya växtplatserna nu. Gräv brett men inte djupare än du kommer ha rotklumpen. Finfördela befintliga jorden, lägg efter flytten på något lite mer mullrikt på topp som du vattnar ned.

Förbered också bevattning, Flyttade träd kommer under knoppsprickning och hela första bladsäsongen behöver mycket vatten. Stötta träden så att rötterna får fäste i samband med flytten till nya stället.

mamamaggan
Oj , här kan man verkligen lita på att man för bra svar = bra hjälp ! TACK !

Träden finns sådär 30 mil härifrån så vi kan tyvärr inte förbereda något med träden nu. Däremot så kan vi ju fixa groparana där de ska stå.

Sen höst låter bra , ska de ha fällt bladen ?

Hur många tror ni vi måste gräva upp för att vara säkra på , mer eller mindre , att vi får tre träd att överleva ? Det finns gott om småträd har vi fått veta .

Mia i trädgården
Jag flikar in en fråga här också, ursäkta, blev så nyfiken bara...

Jag får inte riktigt ihop tipset att lägg mullrikt alt kogödsel som ett litet dike runt vid rotbeskärningen. Jag trodde inte rötterna mår bra av detta i direkt anslutning till dem, utan att de hellre ville ha mineraljord! Som när man planerat att man skall helst ha mineraljord runt rötterna o det gottiga m gödsel m.m. uppepå så näringen sipprar ner istället. confused.gif
Karim 021
Jag skulle kunna betala någon som kan flytta mitt körsbärsträd på ett säkert sätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon