Jag undrar om detta kan vara minst två angrepp, det främsta bladfläcksjuka som orsakas av en svamp, Cercoseptoria ligustrina.
Kolla bilder här och se om dina fläckar/hål liknar dessa mönster.
Från SLU har jag fått tipset att på hösten ta bort alla nedfallna blad och täcka jorden under plantorna med ett lager kogödsel, mullhaltig jord eller liknande för att påskynda nedbrytningen av bladrester och därmed försvåra svampen från att sprida sig.
Jag har också sett mer och mer av de olika varianterna av bladfläcksjuka på liguster. SLU säger att det har med det varmare, fuktigare och våtare klimatet att göra.
Hur svamparnas cykel ser ut i tid under säsongen vet jag inte. Men det är möjligt att man med tidig vårbeskärning kan fördröja bladutveckloingen och därmed försvåra för svampen. Vore det mina buskar och de var hårt drabbade skulle jag provat både att ta bort blad, täcka jorden och beskära.
I andra hand är det någon spindel som boar i busken. Den känner jag inte till alls. och vet inte om den orsakar skada eller om den endast tar enstaka blad för sitt boande. Om det är 100 spindlar med lika många bon kan det se dramatiskt ut men för buskarna kanske det är ett mindre problem.
Om spindlarna ser likadana ut är det intressant om någon kan försöka artbestämma den, för kanske söker den sig just till liguster och kanske främst till bladfläckdrabbade liguster?