Tuck
Jag har en jättefin ligusterhäck på tomten. Men varje år i Augusti blir den angripen av något skadedjur samt massor av spindlar. Jag har provat med sopavatten men det hjälper inte.

Kan någon hjälpa mig med tips om hur man kan bekämpa skadedjuren?

CillaM
Spindlarna är inga skadedjur, oavsett hur många de är, de tar insekter o annat o nyttjar bara din häck. Men, du har inget foto med som kan visa vad för slags skadedjur du ser.
Tuck
Hej, och tack för att du svarar…
Jag vet att spindlarna i sig inte är skadedjur men jag tänkte att det kanske ev. skulle hjälpa i frågan om vad det är som dom äter upp smile.gif

Bifogar två bilder så ser du hur det ser ut…

Tack
/Håkan
Liguster1

Liguster2

CillaM
Ja du, det där vet jag inte vad det kan vara, men larver, kanske av ligustersvärmaren? http://sv.wikipedia.org/wiki/Ligustersvärmare
Tuck
Hm, och hur bekämpar man dom då mån tro?
masa
CITAT (Tuck @ 20-08-2012, 15:35) *
Hm, och hur bekämpar man dom då mån tro?

Dom ska man inte bekämpa. Du hittar aldrig mer än några stycken på samma plats, larven är jättestor och man missar den inte. Hittar man en sådan skall man placera den på en gren av ask, olvon eller fläder, det finns ytterligare värdväxter, så att den kan fortsätta att utvecklas.

Skadorna på vissa blad liknar de som en art av öronvivel gör på liguster, men dom brukar inte göra hål inne på bladet utan bara på bladkanten.

Larver av vissa malar gör s.k. fönstergnag, dvs gnager på undersidan av bladet så att en tunn hinna återstår. Efter ett tag torkar hinnan och det blir hål rätt igenom.

Kolla undersidan av bladen efter små larver, dom kan ha samma färg som bladet och vara svårupptäckta.
Tuck
Då känns det inte som att det är ligustersvärmaren, som du ser på bilden ovan så sitter det massa smådjur i klunga under bladen som drar ihop sig.
masa
CITAT (Tuck @ 21-08-2012, 07:48) *
Då känns det inte som att det är ligustersvärmaren, som du ser på bilden ovan så sitter det massa smådjur i klunga under bladen som drar ihop sig.

Jag kan tyvärr inte se vad det kan vara för smådjur på bladen. Kan du ta en närbild?
Tuck
Jag kollar när jag kommer hem om jag kan ta ett bättre foto.

Tack!
CillaM
Bilden som du refererar till är troligen spindlar och inte larver! Dock kan jag inte se så bra heller på din bild vad det är.
Tuck
Här är en närbild på det som ser ut att vara en samling bladlös (eller vad det kan vara:) … sen är det som sagt fullt med massa spindlar också.

Närbild Liguster

Det är massor av sådana samlingar utspridda i häcken.
CillaM
Spindelmor med spindelbarn ser det ut som! All väv runt omkring vittnar om att det är många aktiva små babys. Snart har de spritt sig vidare i trädgården. Nyttodjur är dom alla.
Bassam
Hej

Snartkommer vinter och alla dessa insekter kommer att sova eller lägga ägg på de drabbade delarna, så kan du ta bort höst löv och ogräs, sen kan du spreja de på vinter olja, för att vinter olja täcker dem, och syre ska inte gå till dem, så de ska förkväva .

H.Bassam
Cilla
Jag undrar om detta kan vara minst två angrepp, det främsta bladfläcksjuka som orsakas av en svamp, Cercoseptoria ligustrina. Kolla bilder här och se om dina fläckar/hål liknar dessa mönster.

Från SLU har jag fått tipset att på hösten ta bort alla nedfallna blad och täcka jorden under plantorna med ett lager kogödsel, mullhaltig jord eller liknande för att påskynda nedbrytningen av bladrester och därmed försvåra svampen från att sprida sig.

Jag har också sett mer och mer av de olika varianterna av bladfläcksjuka på liguster. SLU säger att det har med det varmare, fuktigare och våtare klimatet att göra.

Hur svamparnas cykel ser ut i tid under säsongen vet jag inte. Men det är möjligt att man med tidig vårbeskärning kan fördröja bladutveckloingen och därmed försvåra för svampen. Vore det mina buskar och de var hårt drabbade skulle jag provat både att ta bort blad, täcka jorden och beskära.

I andra hand är det någon spindel som boar i busken. Den känner jag inte till alls. och vet inte om den orsakar skada eller om den endast tar enstaka blad för sitt boande. Om det är 100 spindlar med lika många bon kan det se dramatiskt ut men för buskarna kanske det är ett mindre problem.

Om spindlarna ser likadana ut är det intressant om någon kan försöka artbestämma den, för kanske söker den sig just till liguster och kanske främst till bladfläckdrabbade liguster?
Tuck
Stort tack för din hjälp!
Jag ska kolla upp det där med svampen och testa att ta hand om löven och gödsla på hösten… har aldrig gjort det tidigare utan det brukar bli på våren…

Bassam
Hej

Om plöjer jorden flera gångar i vinter, så resten av blad som fallet på hösten.
Och bära sporer kommer att vara under jord, så sporer ska dö, De kunde inte tillbaka andra,

Spindel

De ska vila nu. som andra insekter gör, så du kan bara använda vinter olja, som kan döda Alla vila faser av insekter.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon