BigDaddy
Bilderna är urusla. Hoppas ni kan se, annars får jag ta nya. Skadorna ser ut ungefär som kräftan som bekräftades på mitt äppelträd fast mindre & färre.
3 grenar är det på varav en av dem är huvudstammen dessvärre. Bör dessa kloppas bort omgående?
Vore tråkigt att klippa det då det inte är de trevligaste grenarna att ta bort men om det handlar om överlevnad så självfallet tar jag bort det.

Vad mer kan ni behöva veta?
Trädet köptes våren -11.
Står i ganska kass jord. Växte tallar där innan som grävdes upp. Jag har dock försökt förbättra jorden & den processen fortgår.
Står stadigt i ett skyddat söderläge där dock det skuggas ngn timma el två per dag. Får som annars från alla håll.
Trädet har växt oerhört fort & förgrenar sig fantastiskt fint utan att jag gjort ngn beskärning.
Igår tog jag dock bort 3 grenar som bildats väldigt lågt.

En inte lika viktig fråga men om ni hinner & orkar; Kan jag sätta dessa sticklingar i jord så de tar sig & isf bör de stå inomhus nu då?
Funkar annars vatten?

Som sagt, skadorna är viktigast nu. Här kommer bilder:

2.

3.

4.

4.
Cilla
Fint träd!
Som du redan gissat - det går inte att avgöra om det är kräfta med hjälp av bilderna. Även med skarpare närbilder kan det vara svårt att vara säker.

Hade jag själv detta träd skulle jag itne beskurit något alls denna säsong, men däremot i vår satt ettåriga växter som skuggar och berikar jorden. T ex honungsfacelia, lätta att fröså, finns i handelns fröpåsar, kan sås två gånger per säsong.

I övrigt med såren som uppstått - avvakta, notera var de sitter och hur stora de är, fota ev med kamera som kan ta närbilder, njut av trädet. Med god tillväxt och aningen förbättrade jordförhållanden samt stödbevattning kanske du tom kan övervinna svampangrepp om det nu är det som det är fråga om.

Stöden du har kan ifrågasättas. Du vet kanske att stödpålar är till för rötterna, till dess de fått fäste? De smala bambupinnarna är transportstöd. Du bär sakta vänja ditt träd vid att bygga celler för att klara växtplatsen och gradvis ta bort stöden, uppifrån och ned. Låt kronan svaja lite i taget, och fortsätt ta bort stöden nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon