Casiopeia
Är orolig för mitt körsbärsträd som verkligen inte mår bra.

Det är mitt första år med trädgård, men vad jag har hört av de förra ägarna har det inte varit något problem med trädet innan. I våras blommade det för fullt och fick massor med kart.

Sedan, i början av juli började karten bli röda och skrumpna och trilla av. Jag trodde det kunde vara någon skadeinsekt, men jag kunde inte se några angrepp. Sedan började bladen bli gula med svarta prickar på, och nu har den börjat tappa även dom.

Skulle gissa att det fällt ca 70% av sina löv nu, och det börjar se riktigt eländigt ut! no.gif

Det enda jag sett i insektsväg är bladlöss som håller till längst ut i topparna på grenarna och får bladen att krulla ihop sig. Vad jag har läst så är det här inget som ska kunna skada trädet, och dom bladen som gulnat och trillat va har inte varit angripna.
Sedan bor det en del myror i trädet, kan dom påverka det?

Trädet är inte mer än några år gammalt, men det är ganska högt och såg som sagt väldigt välmående ut i våras. Det har regnat kopiöst hela sommaren så jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara ett problem. Enligt de förra ägarna var det lite dåligt jord då det är nära till berggrunden, så de fick fylla på en del när de planterade det, men kan det verkligen påverka så här flera år i efterhand? Det har ju klarat sig hittills?

Jag bor i ett tättbebyggt villaområde, och många har fruktträd på sina trädgårdar, men jag har inte sett något träd som verkar lida av samma sak i närheten...

Hjälp! Vad ska jag göra? help.gif

(Jag har visserligen redan en tråd som handlar om det här trädet, men eftersom jag inte fått några svar och rubriken egentligen handlar om en liten del av problemet så provar jag med en ny tråd. Kolla in för att se bilder på bladen och karten: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...;#entry1560867=
Börjar bli desperat... )
Mia i trädgården
Jag har samma sak på mitt körsbärsträd. Det började för någon dag sedan och antalet löv m gul o svarta prickar löv ökar. Det lustiga är att det bara är på västra sidan av trädet, vet inte om det är avlövningen som börjat eller något annat. Samma sak hände förra året, och kanske innan dess men jag tänkte inte på det.

För något år sedan lade jag märke till att flera andra träd i området, ej körsbär, också började gulna (inför höstens färgändring) på västra sidan av träden. Kanske är det någon här som det om det bara är slupen jag sett eller om det har något med ljuset.

Trots gula löv förra året har mitt träd mått bra iår, hoppas samma med ditt kommande år. Inga bär dock på mitt, men det har mer med den kalla våren att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon