|
LottaJo
19-08-2012, 14:47
Hjälp, yngsta sonen har ringBarkat ullungrönnen när de lekte, går den att rädda? De stora barkbitarna finns kvar men skadan är 20-30 cm hög runt om... Vill bara gråta... Ympvax? Annat?
Huggorm
19-08-2012, 14:59
Är det avbarkat hela vägen runt är det inget att göra. Kapa kronan där skadan börjar, så kommer det växa upp nya skott från stubben. Visserligen kan man bryggympa, men knappast 20-30cm i ett, förmodar jag, ännu ungt och smalt träd.
LottaJo
19-08-2012, 15:43
Stor sorg... Såg att Cilla hade en länk till SAF så jag ringde en av hennes kollegor där. Inser av ditt svar och det jag fick av honom att det är svårt, men jag skulle i alla fall testa hålla det fuktigt med blöta papper och plasta löst runt för att skydda mot UV ljus. Suck! Blir bara så himla ledsen. Å inte kan man anklaga en 4-åring för att han inte förstod att man får hacka i stubben men inte stammen bredvid... Men nu vet han...
Jag var 4 eller 5 år, vi lekte varje dag i en backe med ekar. En dag vid en rolig lek med en av ekarna kom en vuxen som vi inte kände förbi. Han var rasande. Han pekade på den intressanta urhackning vi gjort i barken på eken, där vi just höll på att fascineras över hur glatt och vått det var när man pillade bort barken.
EKEN KOMMER ATT DÖ, NI DÖDAR TRÄDET röt gubben och det slog ned som ett åsknedslag hos mig. VA? kunde vi och något vi gjorde med fingrarna döda ett så stort träd? Jag var sorgsen och skamsen länge över detta.
Gubben hade fel. Och rätt. Eken lever än, men där vi pillade bort barken är nu ett stort hål där svamp och andra insekter frodas.
Och jag kom att jobba med träd. Inte av dåligt samvete men av samma fascination som när jag hackade bort barken på det som idag är mitt favorittträdslag.
Din 4-åring kan komma att utveckla god kärlek till rönnar... :-)
Köp en ullungrönn ny till honom, gräv för och vårda det tillsammans! Och naturligtvis - jag beklagar sorgen. Det är så ledsamt att förlora ett träd man känner!
CITAT (LottaJo @ 19-08-2012, 15:47)  Hjälp, yngsta sonen har ringBarkat ullungrönnen när de lekte, går den att rädda? De stora barkbitarna finns kvar men skadan är 20-30 cm hög runt om... Vill bara gråta... Ympvax? Annat? Med lite tur så går det. Några ympar av grenar som bryggar över kan funger. Botaniska trädgården i Göteborg har några träd som är räddade med denna metoden. Tror det var fem träd och alla har överlevt mer än tio år.
LottaJo
20-08-2012, 06:48
Tack alla för svar och sympatier.
Jag känner så igen mig i det du skrev Cilla, precis så arg och dramatisk var jag när jag upptäckte det och skällde ut min son... Fick dåligt samvete direkt, man säger så mycket dumt när man är arg och ledsen, men vi sa förlåt och satt länge efteråt och pratade om varför och hur man kan och inte kan göra. Han reagerade precis som du hade gjort, med förvåning. De har en död trädstock liggande i sandlådan som de fått hacka i under flera år, och för honom var det förstås ingen skillnad på rönnen som stod ett par meter bort. Nu ska jag nog ta ut dem mer i skogen igen (har en ekdunge en bit bort som vi brukade göra utflykter till förut), så de får större förståelse...
Jag kan inte låta bli att hoppas att trädet på nåt magiskt sätt ska klara sig. Tack vare länken i din signatur (SAF) fick jag tag på Jon som berättade om andra träd som mirakulöst lyckats återhämta sig. Han föreslog att jag skulle linda fuktigt tidningspapper runt för att skadan inte skulle torka ut och för att hålla sporer och annat borta, och sedan plasta runt mot UV-exponering. Vet inte om det bara var det första han kom på, det kanske finns andra sätt, men vi gjorde det för att i alla fall ha försökt nåt. Vad jag bedömde från hans beskrivning så barkens kambium (stavning?) vara oskadat. Men jag förstår att det är ett 'long shot'. Om det stryker med så blir det ett nytt träd, som vi kan sköta tillsammans...
Både Huggorm och jaj-51 pratar om bryggympning/ympar av grenar som bryggar över. Jag har aldrig hört talas om det, har bara "klistrat igen" andra mindre skador med ympvax (hört senare att det är bättre om trädet klarar det själv). Kan ni förklara vad det innebär?
Tack igen för alla snabba och omtänksamma svar!
Botaniska trädgården i Göteborg har gratis "hjälptelefon" för almänheten. Föreslår att du kontaktar dem de bör kunna hänvisa till duktiga och kunniga på området. Träden står utanför entren så de flesta här har set och förundrats över bryggymparna, frågorna är naturligtvis mycket vanliga för personalen.
LottaJo
20-08-2012, 14:34
Tack för tipset, det ska jag göra!
CITAT (LottaJo @ 20-08-2012, 07:48)  Tack alla för svar och sympatier.
Jag känner så igen mig i det du skrev Cilla, precis så arg och dramatisk var jag när jag upptäckte det och skällde ut min son... Fick dåligt samvete direkt, man säger så mycket dumt när man är arg och ledsen, men vi sa förlåt och satt länge efteråt och pratade om varför och hur man kan och inte kan göra. Han reagerade precis som du hade gjort, med förvåning. De har en död trädstock liggande i sandlådan som de fått hacka i under flera år, och för honom var det förstås ingen skillnad på rönnen som stod ett par meter bort. Nu ska jag nog ta ut dem mer i skogen igen (har en ekdunge en bit bort som vi brukade göra utflykter till förut), så de får större förståelse...
Jag kan inte låta bli att hoppas att trädet på nåt magiskt sätt ska klara sig. Tack vare länken i din signatur (SAF) fick jag tag på Jon som berättade om andra träd som mirakulöst lyckats återhämta sig. Han föreslog att jag skulle linda fuktigt tidningspapper runt för att skadan inte skulle torka ut och för att hålla sporer och annat borta, och sedan plasta runt mot UV-exponering. Vet inte om det bara var det första han kom på, det kanske finns andra sätt, men vi gjorde det för att i alla fall ha försökt nåt. Vad jag bedömde från hans beskrivning så barkens kambium (stavning?) vara oskadat. Men jag förstår att det är ett 'long shot'. Om det stryker med så blir det ett nytt träd, som vi kan sköta tillsammans...
Både Huggorm och jaj-51 pratar om bryggympning/ympar av grenar som bryggar över. Jag har aldrig hört talas om det, har bara "klistrat igen" andra mindre skador med ympvax (hört senare att det är bättre om trädet klarar det själv). Kan ni förklara vad det innebär?
Tack igen för alla snabba och omtänksamma svar! Hej LottaJo! Jo, Jon har rätt och det var ett bra råd. Det är ett av de få saker man kan göra för ett träd (som det inte kan göra bättre själv) och som kan ha god effekt - att hålla området fuktigt och skuggat. Vått tidningspapper och plastpåse är ett sätt. Jag har också använt endast plastpåse och knutit som en ballong, utan att plasten haft kontakt med öppningen/såret. Detta om man som du uppmärksammar skadan på en gång och inte en vecka efteråt. Det som gäller är att de strimmor av kambium (tillväxtskikt som sitter strax utanför splintveden/den gula veden, ett flortunnt skikt) inte ska torka ut. OM nu sonen lämnat detta, ibland och särskilt på vårkanten är det lätt att avbarkningar skalar av även detta. Senare på säsongen är det större chans att detta flortunna skikt är kvar, åtminstone i strimmor, och då kan man hjälpa det att inte torka ut och övervallning kan ske lite här och var där det finns. Man kan också bryggympa, men nu är en dålig tid för detta eftersom träden avslutat sin tillväxt. Kanske något för våren, om du vill träna lite på annat material först. Kan mycket väl kombineras med att du hjälper till mot uttorkning av kambium nu. Principen med bryggmpning är att man tar årsskott från samma sorts träd eller samma individ, och sätter som en försörjningsled mellan kambium ned och upp. Det tarvar en del vana att få till det, och man ska helst ha ympat lite enklare varianter först. Kolla www.svepom.com om de har någon ympkunnig i närheten. Har de det kan du i december en lagom kall dag, inte kallare än -5 eller så, ta ympris från trädet och lagra i kylskåp fuktigt till våren, då man kan ympa. Och du... Låt sonen vara med, och låt honom välja ett alldeles eget träd som han vårdar. Jag tror att om jag fått det, dvs lite hjälp och inte bara skäll, så hade jag snabbare kommit till att också jag kunde göra något bra för träden! En fyraåring förstör ju inte något levande med flit. Han experimenterar och lär av hur vi omkring reagerar... Och nu vet han genom dig att träd är något levande som behöver sin bark. Det glömmer han säkert aldrig och det är BRA!
Hej
Du kan leta på googla (hur kan man göra bryggymp)
Det är mycket lätt om man försöka att anlända trädet bark på ymp bark och träd trä med trä ymp, Det är viktigt att vågar, Men om vi sätter fuktigt tidning över området, för att gör vi rätt miljö för tillväxten av svampar sporer, så tycker jag om att använda paraffin vax i stället.
H.Bassam
Bilder från Botaniska i Göteborg, endast två av träden fins kvar med brygympar ... När ympgrenarna var nya så var de bara 1cm tjocka.
LottaJo
24-08-2012, 12:57
Tack för bilderna, de gjorde det mycket lättare att förstå beskrivningen av bryggymp. Men det är ju som sagt inget litet ingrepp...
Jag ringde också Botaniskas rådgivningstelefon och han förtydligade att kadmiumet är grönt, å stämmer det så finns det tyvärr nog inte ens en liten strimma kvar av den för det som fanns kvar av stammen var alldeles ljusgult och blankt. Barken hade lossnat i stora sjok men såg inget grönt på dem heller, men det är väl inte så lätt att se mot det bruna.
Blev lite förvånad att man kan (måste) vänta till våren med att bryggympa - har inte trädet hunnit dö för länge sen då? Eller dör det inte direkt av skadan i sig utan senare för att den kanske blir inkörsport för bakterier/virus? Eller dör det av uttorkning?
Träden utanför botaniska var ringbarkade av någon som ville döda träden.
Första gången jag såg dessa träd var det rent trä innanför bryggymparna.
Det tar något eller några år för ett ringbarkat träd att dö, så det bör vara möjligt att försöka till våren.
Bör väl snart vara lämplig tid att "ta ympar"?
Borde väl finnas någon här på forumet som har kunskaper om att ymap träd och kan ge bra råd eller kanske hjälpa dig.
Hej
Du ska förlora ingenting om du gör bryggympning nu. Och detta är bättre än att förlora träd, eftersom rot i detta fall, får inte mat från blad.
H.Bassam
CITAT (LottaJo @ 24-08-2012, 13:57)  Jag ringde också Botaniskas rådgivningstelefon och han förtydligade att kadmiumet är grönt, å stämmer det så finns det tyvärr nog inte ens en liten strimma kvar av den för det som fanns kvar av stammen var alldeles ljusgult och blankt. Barken hade lossnat i stora sjok men såg inget grönt på dem heller, men det är väl inte så lätt att se mot det bruna.
Blev lite förvånad att man kan (måste) vänta till våren med att bryggympa - har inte trädet hunnit dö för länge sen då? Eller dör det inte direkt av skadan i sig utan senare för att den kanske blir inkörsport för bakterier/virus? Eller dör det av uttorkning? Kambiumet behöver inte synas i grönt även om det också kan göra det. Det kan finnas strimmor kvar som har i princip samma färg som splintveden (veden) innanför - men det brukar synas efter en skada eftersom det delvis också torkar ut och då antar annan färg. Träd lagrar energier som de använder under vintern och framför allt under våren då energin ska skickas till knopparna för att de ska utvecklas. Det är först under våren som man kan få sammanväxning att ske mellan ymparnas kambium (tillväxtskikt) och trädets. Däremot är det snart, dvs i december under vilan, som man kan ta ympris. Detta lagrar man fuktigt och i plusgrader men under 10 grader så att de behåller vilan. Till våren innan knoppsprickning men under knoppsvällning har man störst chans att lyckas med ymparna. Ymparna ska vara mer vilande än trädet man ympar i. Om man inte ympat tidigare är bryggympning svårt att lyckas med. Däremot finns ympkunniga att nå via www.svepom.com, Pomologiska Sällskapet. Viktigt är också att hjälpa trädet med övervallningen, genom att ge det gräsfritt över rötterna och genom att till våren/vårvintern lägga på ett lager kogödsel och att från knoppsprickning vattna det ordentligt en gång i vecka under bladsäsongen. I området där man tagit bort grässvålen kan man så i ettåriga växter, gröngödslingsväxter ger trädet bra jordmiljö och näring. När man ökar tillväxten i trädet ökar man också tillväxt, övervallning och förmåga att sammanläka ympar.
LottaJo
28-08-2012, 21:37
Hmm, får nog ta mig en rejäl funderare på detta med bryggymp. Tack igen för alla svar; man lär sig verkligen jättemycket här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|