Full version: Daggsalvia
Eva St
Köpte förra året en Daggsalvia som planta den blev kanonfin. Undrar nu om den är lätt att dra upp från frö och när man ska så den i så fall eller är det bättre jag köper den som planta i år igen.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag daggsalviorna brukar gro bra från frö, ska man ha flera plantor så kan det vara lönsamt att så + man kan välja sort själv för det finns fler än en sorts daggsalvia. Ska man bara ha någon enstaka planta eller inte vill ha en massa småplantor i fönstrena i flera veckor så kan man köpa plantor.

Många salvior går att övervintra som Dahlior(trots att det ofta står i frökatalogen att de är ettåriga), jag vet inte om daggsalvian hör till de som övervintrar lätt men det kan ju vara värt ett försök ifall man har utrymme.
Inger GMT
Det är lätt att driva upp Daggsalvia och även andra Salvior. Brukar toppa plantorna efter ett tag då blir det buskigare o knubbigare plantor.
Förra året sådde jag den 25/2 men det beror förstås på om man har tillskottsljus eller ej. Har man inte det kanske det är bäst att vänta lite till.
Hälsn. Inger
Eva St
Tack för era svar!! Gör nog ett försök att så dem, det verkar ju inte vara så svårt enligt era svar. Om jag bara visste vilken sort jag hade i somras för den var jättefin. Det var en kompakt planta med knallblåa blommor som blommade hela sommaren kan ni hjälpa mig med vad den heter tro, trots att beskrivningen kanske inte är så informativ.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara daggsalvian ´Blue Bedder´som Impecta har i sitt sortiment?

Eller daggsalvian Blue Victory som finns i Rara växters sortiment. hittar tyvärr ingen bild men här är beskrivningen "Mycket kompakt och långtidsblommande salvia med mörkt blå blomax"

Hm.. Lindbloms fröer har Blue Victory i sitt sortiment men när man klickar på namnet så får man upp en daggsalvia som kallas Victoria undrar om det är samma sak den ser ut såhär:

Vid bilden har Lindbloms skrivit att Victoria är den vanligaste mörkblå sorten.
Eva St
Tycker bilden på Blue Bedder är väldigt lik den jag hade. Samtidigt som beskrivningen i Rara Växter på Blue Victory låter väldigt bekant. Dessutom är ju tydligen Victoria den vanligaste blå sorten. Blir inte riktigt klok på det här. Ska i alla fall vara mer ordentlig när jag köper plantor nästa gång och hålla bättre ordning på namnen.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon