Full version: Lycka är...
Monarda
...att upptäcka att två av bladkaktusarna som aldrig blommat tidigare har stora knoppar. Har ingen aning om form eller färg; fortsättning följer!

[attachment=72079:DSC_0283.jpg]

[attachment=72080:DSC_0285.jpg]
Trampendal
Wow! Vad spännande det måste vara.
Har du en bild på hela växten?

Jag ser fram emot fortsättningen.
mamamaggan
En till som ser fram emot att få se blomman.
Monarda
Här kommer bilder på hela rasket. Den som hänger i ampel är mindre och har två knoppar. Och den stora på spaljen bakom pelargonerna har 6 knoppar som jag upptäckt hittills. Den har växt ända upp till taket så det blir nog ett sjå att få in den till hösten. Make och son har fått stränga förhållningsorder att inte gå i närheten och riskera att bryta av någonting.

[attachment=72090:DSC_0296.jpg]
Alexander-VG-zon3
Spännande och vilken vacker kaktus, kul att se uppföljningen tummenupp.gif yes.gif
Monarda
Hoppas att det inte är en nattblommande sort bara. Kommer ihåg när jag var barn och farmor hade en bladkaktus som slog ut sent på kvällen med enorma vita blommor. Halva byn satt i köket och väntade på att miraklet skulle ske. Liten som jag var somnade jag ifrån och på morgonen hängde blomman som en trasa.
Min farbror som var duktig att filma hade dock förevigat det hela men doften gick jag ju miste om. Det lär dock finnas nattblommande som har blomman kvar dagen efter. Vi får se!
Krolliljan
Så spännande. Ska bli roligt att se hur blomman ser ut yes.gif
ingaröbo
Men oj då vilka fina knoppar. Min bladkaktus blommade med ett tiotal knallröda och väldigt stora blommor för 1- 2 mån sedan och de liknar knoppen som finns på din planta. Nu kommer jag ju tyvärr inte ihåg vad den heter.
Monarda
Dom andra bladkaktusarna jag har blommade också för 1-2 månader sedan men dom har smalare och tjockare blad. Ser ut så här:

[attachment=72186:PB070728.jpg]

Medan dom här har mycket bredare, tunnare inte lika tandade blad. Men jag tror att dom tillhör släktet Epiphyllum allihop. Nu blir det hårdbevakning i helgen, jag får väl sova på altanen bland tvestjärtarna! sick.gif

Monarda
Förstod att något var på gång i går kväll när knoppen plötsligt började ändra utseende:

[attachment=72200:DSC_0324.jpg]

Så tidigt i morse var det dags för miraklet. Önskar jag kunde förmedla doften också.

[attachment=72201:DSC_0333.jpg]

[attachment=72202:DSC_0334.jpg]

[attachment=72203:DSC_0326.jpg]

[attachment=72204:DSC_0335.jpg]
Malva15
Oj, vad vacker! smile.gif Har du dina bladkaktusar svalt om vintern eller blommar de ändå?
Monarda
Skulle tro att vinterförvaringen ligger mellan 18-20 grader så särskilt svalt är det ju inte. Men dom får flytta ut på altanen så tidigt som möjligt på våren, brukar vara i april och så får dom vara kvar till någon gång i oktober.
Monarda
I morse var det dags igen, ytterligare tre utslagna.

[attachment=72226:DSC_0354.jpg]
Trampendal
Underbara blommor!
Verkar de stå sig ett tag eller vissnar de på ett par dar?
Monarda
Dom håller inte ens en dag, utslagna på morgonen men redan på eftermiddagen slokar dom. Men jag hade ju tur ändå, det finns sorter som är vissna redan på morgonen.
pejori
En oxypetalum är min gissning.
Grattis till bra blomning. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon