Full version: Persikoträd
mamamaggan
Har ett persikoträd , tror det är Frost , som for illa förra vinter. Vi klippte ner det och det har vuxit bra i sommar.

Men , det står inte speciellt skyddat , inte bra ur annan synvinkel heller.

Nu har jag börjat fundera på var jag egentligen ska ha det . Ska sätta en del nya fruktträd , eventuellt plantera dem så att det blir lite som en berså . Kan det räknas som ett skyddat läge om jag sätter persikoträdet , numera c:a en meter högt , i mitten . Alltså inuti " bersån " ?

Finns det några nackdelar med att plantera det så ?

Bengalow
På sommaren blir det ju ett "skyddat" läge, p.g.a. lövverket runtomkring, men det skyddade läget borde ju gälla mest när det är kallt, på vintern, och då finns inte bersåns skydd heller kvar, d.v.s. avlövat. Dessutom kommer ju bersån att ta en del av solskenet, vilket frukterna behöver.
Cilla
Vindskydd krävs både vinter som vår och sommar för persikan Frost, annars är kylan i zon 2/3 inte problemet. Däremot att höstar är så våta och att markerna värms upp så sent och sakta på våren/vårvintern.

Berså som inte totalskuggar trädet när det blir lite högre är ett bra sätt att skapa vindskydd. I övrigt kan du efterhärma en varmare zon genom att plantera trädet högre än marknivån och ställa det på en kulle. Då slipper det stå med rotbasen i kall väta höst och vår.

I övrigt kan det vara läge att blanda ut jorden med grus och grov sand, så att den inte är alltför långvarigt våt som en styv lerjord eller en kraftigt mullhaltig jord.
mamamaggan
Tack för alla goda råd !

Nu har jag mer kunskap om hur jag kan göra och att jag inte tänkte helt fel .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon