mamamaggan
20-08-2012, 04:22
Vi har beslutat oss för att ha luftvärmepump till sommarstugan. Nu ska det gjutas för den och jag skulle vilja ha lite hjälp/förslag från er .
Vi ska gjuta en platta där den ska stå och får naturligtvis råd av den som ska installera den men det vore bra att få veta lite från någon mer som har erfarenhet.
Någon som satt den för nära väggen och fått vibrationsljud inne av det ? Våran ska sitta mellan ingångstrappan och en stor klematis mitt på väggen. Måttet mellan dem är 160 cm. Sjäva plattan ska vara en dm ovanför marken , c:a 2 dm ner i marken , nästan en meter lång och nästan 50 cm bred.
Tar tacksamt emot era råd !
Huggorm
20-08-2012, 05:34
De flesta skruvar ju utomhusdelen direkt i väggen, och då kan man få vibrationsljud. Gjuter man en platta och ställer den på så kommer det nog inte väsnas. Men bäst blir det förstås om plattan placeras 5-10cm från grunden så den inte har direktkontakt. Sedan kommer man ju fortfarande få ljud från inomhusdelens fläkt...
mamamaggan
20-08-2012, 05:36
Vi har tänkt att ha den sådär 10 cm från väggen.
Räcker det ?
Hur högt blir fläktljudet inne ? Det har jag inte tänkt på att fråga installatören om !
malarmaster
20-08-2012, 06:14
en annan sak att tänka på är kondensvattnet från pumpen,jag har upptäckt på flera fastigheter där jag målat att om man har en hårdgjord yta under pumpen(platta,stenbeläggning) så studsar vattnet ofta upp på väggen(då oftast panelen går nästan ner till marken). detta har orsakat rötskador då de flesta idag har plastfärg på huset och den stoppar inte vatten.
på samtliga tre hus som har värmepump som jag målat i sommar har dessa skador upptäckts.
på hus där man haft singel eller gräs under syns inte denna typ av skada.
möjligt att en plåt mellan pump o vägg kan ta vattnet och skydda väggen. ulf
mamamaggan
20-08-2012, 06:50
Vilken bra iaktagelse du kom med Ulf!
Våran sommarstuga står på plintar . Höjden från marken till första brädan är 50 cm , d v s det blir 40 cm ovanför plattan för pumpen. Ska höra med installatören vad vi kan sätta bakom pumpen för att förhindra att det stänker på väggen.
Tack Ulf !
En annan synpunkt: Tänk på att inte bespruta växter eller skadedjur i närheten, otäcka fall har rapporterats om lungskador hos personer som återkommande sprutat skadedjursgifter i närheten av luftintaget, som ju då sprids in i huset.
Anja Danmark
20-08-2012, 07:42
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2012, 06:36)

Hur högt blir fläktljudet inne ? Det har jag inte tänkt på att fråga installatören om !
Det afhænger af den enkelte varmepumpe - det skal stå i dokumentationen
Anna-Karin Lundberg
20-08-2012, 08:10
EKLO, man tar inte luft utifrån och sprutar in i huset, det är bara värmen man tar. Luften i huset är samma som snurrar runt och i fläkten får med sig värmen från luften ute.
mamamaggan
20-08-2012, 08:38
CITAT (Anja Danmark @ 20-08-2012, 08:42)

Det afhænger af den enkelte varmepumpe - det skal stå i dokumentationen

Tack för den upplysningen ! Då ska jag kolla det.
Bengalow
20-08-2012, 09:05
Kondensvatten torde inte vara något problem. Det finns slangar som man ansluter till avrinningen, och den leder man ner i marken, gärna då i ett dräneringslager av småsten och grus.
Tänk på att värmepumpen jobbar mest under den kalla årstiden, och då blir kondenseringen som störst - alltså dränering till minst frostfritt. Slangen bör isoleras...
Huggorm
20-08-2012, 18:56
Sedan skall man vara medveten om att luftvärmepumpar fungerar bäst under höst och vår. När det är riktigt kallt sjunker effekten till nästan 1:1, alltså samma effektivitet som vanliga elradiatorer
Kan nog tvära dig där Huggorm för jag har en luftvärmepump som ger mycket bra effekt, bra mycket bättre än elradiatorer vid -20. Bara man sköter om innerdelen genom rengöring av filtren var 14:e dag så kör den på som inget. Vår/höst blir det en storrengöring med nåt som heter Frionett, rengör lamellerna (kondensorn) på både inomhus och utomhusdelen. Så länge man sköter detta till punkt o pricka så går luftvärmepumpen smidigt.
Har haft en luftvärmepump i säkert 10år. Har aldrig behövt tillskottsvärme. Kondensvattnet kan vara problem vissa år vid lång period av minusgrader. Därför rekomenderar jag att pumpen sätts iaf en 50cm ovanför marken helst högre. Då kan du leda bort kondensvattnet (rör slangar). Kondensvatten börjar att bildas vid cirka +3 grader utomhus. Vid längre period av kyla fryser alla slangar igen och vattnet droppar rakt ner. Kan säkert bildas 50-60liter is under pumpen. Sitter pumpen för lågt så blir det bara en isklump av pumpen.
Kan tilläggga att jag leder mitt vatten till stuprännan. Men som du förstår så fungerar det bara vid plus grader ute.
Inga från Närke
24-08-2012, 16:00
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2012, 05:22)

Vi har beslutat oss för att ha luftvärmepump till sommarstugan. Nu ska det gjutas för den och jag skulle vilja ha lite hjälp/förslag från er .
Vi ska gjuta en platta där den ska stå och får naturligtvis råd av den som ska installera den men det vore bra att få veta lite från någon mer som har erfarenhet.
Tar tacksamt emot era råd
Varför ska ni gjuta? Vi har lagt trädgårdsplattor under vår luft/vattenvärmepump där ställningen står på. Tyvärr under vintern blir det mycket kondensvatten och mycket is men vi har fått dit extra värmeslinga som värmer så inte pumpen isar igen. Men sedan måste man vi leda bort vattnet i en hängränna från huset annars blir det mycket. Vi har bara den värmekällan till vårt hus på ca 200 m2 med källare. Än så länge har det gårr bra men det får inte bli kallare än vad det varit nu i 2 vintrar.
[attachment=72184:2009_02_..._r_v_rme.jpg][attachment=72185:2009_07_...rmek_lla.
JPG]
mamamaggan
25-08-2012, 03:57
Så mycket bra info man får på det här stället !
Måste erkänna att jag inte satt mig in i allt som har med pumpen att göra. Brukar i vanliga fall ta reda på mycket mer än vad jag gjort nu . Blev väl så glad över att slippa köpa nya elradiatorer och att få ner värmekostnaden så jag glömde bort att skaffa mig mer info.
Nu har jag en lista med frågor till installatören tack vare era erfarenheter.
Tack Inga för dina bilder och erfarenheter , ett sånt där tak måste vi nog sätta upp också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.