gunsta
Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ här på forumet skulle vilja hjälpa till med identifiering av en klematis. Den är inne på sitt tredje år, växer relativt bra och har väl en höjd på ca 2,5 m. Jag köpte den på Plantagens höstrea som 'grisen i säcken' d v s märkningen hade försvunnit. Det var mycket dumt inser jag i efterhand då all viktig information försvinner, klippgrupp, växtzon, höjd mm. Den köptes i Uppsala och den växer i östra Svealand i zon 4. Jag har hela tiden trott att det är en Jackmanii - men efter att ha googlat på bilder och tittat på bilder i böcker blir jag mer och mer osäker.
Någon som kan hjälpa mig med ett litet förslag, eftersom jag köpte den på Plantagen utgår jag från att det är en vanlig sort.

Tacksam för hjälp.
Finn Klematis
Hej!

Helt klart inte en Jackmanii. Bladen tyder på en Diversifolia.
Jag har några frågor.

1. Klättrar den ?
2. Vissnar den ner ?
3. När börjar den blomma ?
4. Hur stora är blommorna ?

Finn
gunsta
CITAT (Finn Klematis @ 20-08-2012, 21:10) *
Hej!

Helt klart inte en Jackmanii. Bladen tyder på en Diversifolia.
Jag har några frågor.

1. Klättrar den ?
2. Vissnar den ner ?
3. När börjar den blomma ?
4. Hur stora är blommorna ?

Finn

Hej Finn och Tack för svar.

1. Jo den klättrar om än något klent, förra året var den väldigt 'låg' ville liksom inte växa på höjden, mer som en 'bulle' som sedan i slutet av sommaren satt lite fart uppåt.
2. Vissnar den ner? svår fråga då jag klipper den på våren, har ju inte reflekterat över något annat förrän nu. Jag har behandlat den som en i klippgrupp tre.
3. Den blommar sent - i slutet av augusti och så håller den på till en bit in i september. Nu har den tre utslagna blommor (varav en som jag klippte av). Så blomningen är inte särskilt riklig - å andra sidan är den heller inte mer än tre år.
4. Årets blommor är ungefär så som på bilden som jag skickar med (tändsticksasken är en vanlig liten s a s). Kanske att årets blommor är aningen mindre än de som fanns i fjol.

Vänligen Gunsta

PS: På bilden är det ett äldre blad, ett litet färskt blad och så en blomma med två små knoppar avklippta intill en av stjälkarna.
gunsta
Bilden som inte kom med.
Finn Klematis
Hej!

Bra bild. Bilden av bladen utesluter Diversifolia.
Efter att sett Ditt sista foto,kommer här ett svar.
Jag är till mer än 95% säker på att det är:
Viticella Polish Spirit Klippgrupp 3.
Det som inte stämmer är höjden.
Men plantan är ung och kommer från Plantagen.

Finn
Kajsa
Här en bild på Polish Spirit, en klematis som blir stor och blommar i massor nu

gunsta
Hej!

Ett stort TACK Finn för identifieringen av min klematis och tack även Kajsa för den vackra bilden. Jag är nu helt säker på att den anonyma klematisen är en Viticella Polish Spirit. Jag har googlat efter bilder och fått fram flera bilder som är nästan identiska med min. Lustigt nog finns den avbildad och beskriven i Cedergren/Matz bok (f ö den boken som gjorde mig mer nyfiken på klematisar) - men där tycker jag att bilden inte är särskilt lik. Men som sagt nu är jag helt övertygad.
Jag måste säga att detta forum och den hjälp man får här är ovärderlig.

Än en gång Tack smile.gif

Vänligen gunsta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon