Vattenlilja
Hej!

Jag odlar potatis för första gången, nu har nog bladen möglat, är potatisen kvaddad då..?? blir potatisen oätlig/giftig?
På en del plantor har hela bladmassan + stjälk blivit gul, på andra är det bara bladen.

Tacksam för svar!, Lilja
Piccante
potatisen blir inte giftig av bladmögel som går ned och utvecklas till brunröta i knölarna. Ser potatisen fräsch o fin ut så är den ätlig.
*Stintan*
Kanske dags att slå av blasten och kasta. Potatisen kan ligga kvar ett tag till i jorden.
EKLO
Ta bort blasten direkt (och släng den inte i komposten, utan långt från dina land, kanske eldar du ibland?) - själva potatisen kan ligga kvar i jorden ett tag till, och är inte farlig att äta. Om bladmöglet hunnit ner i potatisen blir det brunröta, inte heller det är farligt, men ser trist ut. Är det inte djupt angripet kan man skära bort angripna delar, men ibland får man slänga hela potäterna om de är mkt angripna...

Att få bladmögel på potatisen är väldigt, väldigt vanligt - bäst är att slå av blasten så snart man hittar angripna blad, för det sprider sig snabbt i ett land - är i alla fall min erfarenhet.
Vattenlilja

Tack för alla svar, jag tog bort blasten idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon