fridsbacka
21-08-2012, 06:55
Har ett 3 åårigt äppelträd som växer så det knakar oc 5 äpplen i år men har svartmyror som byggt bo under och trädet är fullt av svart myror , är det bra eller dåligt ? kan få för mig att dom äter uppskadedjuren i trädet ? och varför annars är det så mycke i trädet om dom inte äter upp skadedjuren ?
kerstinbern
21-08-2012, 07:08
Så länge inte myrorna underhåller bladlöss i trädet så gör de bara nytta.. Finns det bladlöss, så bör man hindra myrorna från att komma upp
fridsbacka
21-08-2012, 07:13
bladen på vissa skott har (skrumpnat) jag är skit dålig på skadedjur men bladen och knopparna har skruvat ihop sig
Aqvakul
21-08-2012, 09:08
Uppenbarligen har du bladlöss.
fridsbacka
21-08-2012, 09:34
nån som har tips hur man får väck dom , annars söker jag =)
Jag har två träd som höll på att dö p.g.a. lusangrepp.
jag trodde att lössen dog bort efter säsongen, men hade fel. Beståndet övervintrar och de blir bara fler och fler. Frukten blev liten och skrumpen.
Jag behandlade med Bayers preparat "Natria Pyrsol" som man blandar med vatten och häller på en tryckspruta.
Sedan får man duscha hela trädet, vilket jag gjorde två gånger förra hösten och en gång i våras.
Preparatet består av rapsolja och krysantemumextrakt och är biologiskt nedbrytbart.
Träden är nu friska, fina och inga myror. Det blev inte så mycket frukt i år, vilket beror på att jag är dålig klippare. Men den frukten som kom är jättefin.
Jag tror att är bra om man kan bekämpa lusen så snart den uppträder.
Det kan vara jobbigt på stora, gamla träd.
Preparatet var ganska dyrt, men det var det värt.
Trycksprutor köper man billiga på Jula, el likn.
Hej
löss suger sin mat från växter, så är det bättre att använda bekämpning medel som går med växt Sap
H.Bassam
fridsbacka
22-08-2012, 06:41
läst att man kan använda såpvatten ? men hur mycket såpa i blandningen ? kan man göra detta till rutin sen och spruta i förebyggande syfte sen även om trädet är rent
Hej
Du kan använda den här recept:
1 dl flytande grönsåpa, 1 msk T-sprit och 9 dl vatten.
Obs
Det är miljö bekämpning medel recepten som använder mot insekter.
H.Bassam
fridsbacka
23-08-2012, 05:28
CITAT (Bassam @ 22-08-2012, 13:36)

Hej
Du kan använda den här recept:
1 dl flytande grönsåpa, 1 msk T-sprit och 9 dl vatten.
Obs
Det är miljö bekämpning medel recepten som använder mot insekter.
H.Bassam
Tackar Bassam , då skrider jag till verket idag =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.