Unn
Misstänker att jag delar min eftertankes kranka blekhet med många av er nu när jag kommit c:a en tredjedel igenom omskolningarna...VAR ska allt få plats nu när fröpottorna som såg så behändiga ut i januari plötsligt förmerar sig till aldeles kopiöst, oerhörda mängder småkrukor...
- Men, tänkte jag idag vid planteringen av den sjuttioelfte penstemonen, eftersom det mestadels är perenner jag hanterar i min lilla fabrik, borde jag inte kunna ställa ut dessa redan nu? Visserligen är ju det förhatliga "risk för nattfrost" -hotet överhängande än här i zon 1, och den där varmbänken jag skulle göra blev såklart inte av, men med glas och fiberduk, och backup med mattor när det kniper - borde det inte funka då?
Vad tror ni om en chansning?

Unn
Christer i Falköping
Njä, det skulle jag inte göra ens i zon 1. Men du kan kanske börja vänjha dem så skteliga med att ta ut dem på dagen. Här vid Hornborgarsjön är det just nu -4c°.
Christer.
Unn
smile.gif Nä , det ante mig att jag kom med en rätt dum idé laugh.gif
Fast jag tar nog och exprimenterar och ställer ut ett gäng akvilejor i kallbänken ändå. Har de börjat gro ute i rabatterna, tycker man ju att de inomhussådda borde klara lite grann iallafall...

Stryker de med, så har jag rätt gott om dem inne med
wink.gif Unn
kerstin z5-6
har i så fall ett tips -även om det verkar tidigt för avhärdning ..
Sätt ut i kallbänk , plastbackar eller vad du har
Lägg fiberduk , i 5 dubbla eller mer ,lager över växterna .
Allteftersom det blir varmare tar du bort ett lager i taget
har du frigolitskivor -Ställ backen på en sådan . laugh.gif
Säjer hon som inte har nacke till att bära saker in o ut ...
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-03-2004, 11:42)
har i så fall ett tips -även om det verkar tidigt för avhärdning ..
Sätt ut i kallbänk , plastbackar eller vad du har
Lägg fiberduk , i 5 dubbla eller mer ,lager över växterna .
Allteftersom det blir varmare tar du bort ett lager i taget
har du frigolitskivor -Ställ backen på en sådan . laugh.gif
Säjer hon som inte har nacke till att bära saker in o ut ...

Tack Kerstin! Fiberduk i många lager ska det bli!
Tänkte sätta krukorna i frigolitlådor å så kanske isolera ett varv med stenull.
Får se hur det lyckas.
Om du är zonknäckare av rang borde väl jag kunna bli årstidsknäckare, eller hur wink.gif

Unn - kylans utmanare laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon