Full version: äpelmosdax
anki/ronninge
jaha så var det dax att koka äppelsylt, för brinnande livet smile.gif
kerstinbern
Det finns väldigt mycket äpplen i år, då bör man passa på att välja äpplen med en bra balans av syra, olika äpplen ger mycket olika äppelmos.
linusida
Det blir mycket kräm också.... rolleyes.gif
anki/ronninge
och äppelpajer och äppelkakor..
CITAT (linusida @ 21-08-2012, 20:50) *
Det blir mycket kräm också.... rolleyes.gif

RitRat
Jag brukar koka mina äpplen till en grövre mos, som en sylt, med skal och bitar kvar. Jag tycker den släta åppelmosen är för "mesig". Lite tuggmotstånd vill jag ha.

Klyver de små äpplena (Sävstaholm) i fyra klyftor, skär bort kärnhuset och skär klyftorna i 3-4 bitar. In i kastrullen med dem, med bara syltsocker, kokar tills det börjar mosa sig. Fyll på burkar!
anki/ronninge
grövre mos, är gott!
CITAT (RitRat @ 25-08-2012, 09:03) *
Jag brukar koka mina äpplen till en grövre mos, som en sylt, med skal och bitar kvar. Jag tycker den släta åppelmosen är för "mesig". Lite tuggmotstånd vill jag ha.

Klyver de små äpplena (Sävstaholm) i fyra klyftor, skär bort kärnhuset och skär klyftorna i 3-4 bitar. In i kastrullen med dem, med bara syltsocker, kokar tills det börjar mosa sig. Fyll på burkar!

EKLO
En följdfråga: Någon som haft användning för vildäpplen i moset? Jag har väldigt mkt små vildäpplen runt huset i södra Bohuslän, man vill ju gärna göra nåt av dem - kanske blanda med sötare ätäpplen till mos?
anki/ronninge
det har jag faktiskt ingen aning om, tyvärr
CITAT (EKLO @ 26-08-2012, 15:54) *
En följdfråga: Någon som haft användning för vildäpplen i moset? Jag har väldigt mkt små vildäpplen runt huset i södra Bohuslän, man vill ju gärna göra nåt av dem - kanske blanda med sötare ätäpplen till mos?

Monica, Norrbotten zon 5
Det enda äppelträd jag har är ett paradisäpple. Av dem kokar jag ett jättegott mos. Jag brukar kalla det för ett "Himmelskt gott äppelmos". biggrin.gif
Det blir lite syrligare men det är bara bra för jag gillar inte moset man köper på affären.

CITAT (EKLO @ 26-08-2012, 15:54) *

RitRat
Hur rensar ni de små miniäpplena till sylt/mos?
De är så små och därmed svårhanterliga. Eller kör ni mosvaggan så kärnhus fastnar där?
Monica, Norrbotten zon 5
Jag slänger småäpplena hela i saftmajan och ångkokar dem mosiga. Sedan kör jag med mosvagga för att få bort kärnhus och skaft mm. Efter det kokar jag en stark sockerlag som jag rör ned i moset tills det blir lagom sött. Jag brukar också ha i lite atamon i sockerlagen.
Det blir även en skvätt saft också från saftmajan. Den blir till en god måltidsdryck men kan ev vara lite sträv i smaken.

CITAT (RitRat @ 01-09-2012, 12:06) *
De är så små och därmed svårhanterliga. Eller kör ni mosvaggan så kärnhus fastnar där?

Natur liv
CITAT (RitRat @ 01-09-2012, 12:06) *

Förra året gjorde jag moset på de små äpplena i ugn, ungefär som följande recept:

http://spralligast.blogspot.se/2008/09/enk...at-ppelmos.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon