elsemarie
21-08-2012, 18:14
Jag har både päron o äppelträd som är ca 3-4 år. I år har varit hopplöst för de stackarna,
ingen frukt o massor med löss, bladen blir bruna o rullar ihop sig. Jag undrar nu om
det finns något att göra för att förebygga angrepp till nästa år. ge näring eller nåt annat som de
behöver. Ska jag plocka bort alla angripna blad o klippa bort toppskott som är angripna?
Tacksam för svar.
kerstinbern
21-08-2012, 18:43
Man skall framför allt ha öppen jord under träden, så att de inte behöver konkurrera med gräs. De skall vattnas om det är minsta torrt. Och man skall bekämpa ev myror som skyddar bladlössen, utan myror brukar inte bladlöss vara något problem.
Hej! Du menar att de stått 3-4 år i backen hos dig? Då är de sannolikt 6-7 år gamla alltså.
Skicka gärna in helhetsbilder på dem och på hur det ser ut med bladen som blir bruna och krullar ihop sig, så kan man säga mer om vad som kan göras. Hur ser lössen ut?
Generellt är det bra att hålla minst hela området under kronan fritt från gräs, men bevuxet av ettåriga växter, åtminstone de första 3-5 åren på nya platsen. Och att ge 30-50 liter stödvatten under bladsäsong.
Hej
Vi måste inte glömma sprutning träd på vinter olja, eftersom det hinder syre För dessa insekter Vintern, vilket leder till döda dessa insekter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.