Jonnte
Hej

Jag och en vän slaktade ett par kvistar på hans nephentes för sisådär 1,5 månad sen. Delade kvistarna i bitar med minst tre bladpar på varje bit och satte dem i vatten. (Så läste vi oss till att man skulle kunna ta sticklingar på kannranka.)

Vi har haft våra små experiment i vatten sedan dess men det händer inget. Inte minsta antydan till att bilda rötter. Något blad på ett par av sticklingarna har vissnat ner, då har jag klippt bort det, men annars är de ännu gröna. Dessutom så kommer det små gröna skott vid varje bladpar ovan vatten.

Är det bara att fortsätta vänta? Gör vi något tokigt? Är vi fel ute från början?

Tacksam för svar smile.gif
mvh
Jonas
Bassam
Hej

Du gjorde inte fel, men det är bättre om ni använder rot hormon och ordna mera värme under ifrån.

H.Bassam
Jonnte
Hej och tack.

Rothormon säger du hmmm... :-) kan du hjälpa mig med namn på en bra produkt? vad ska jag köpa?

Jag frågade på plantagen precis när jag satte dem i vatten och då sa de att jag skulle ha några droppar vanlig växtnäring i. Så det har jag haft.

Värme underifrån, får slå på ett element helt enkelt smile.gif

Har läst någonstans att det helst ska vara mörkt runt behållaren, så att de rotar sig i mörker. Är det rotfrämjande också?

tack för svar

//Jonas
Bassam

Hej

Ljus påverkar på sticklingar:
observerade Att sticklingar som innehåller blad, Behöver ljus för att göra rötter, medan sticklingar som har inte blad, de behöver mörk för att hjälper bildandet av rötter,

Obs

blad som behöver ljus, så När ökat antalet blad, öka behöva växter till ljus.

Några av de faktorer som påverkar produktionen av sticklingar:

1 fukt
Måste ge fukt på sinnet, så att inte torka ut och bör inte ökas
mycket fukt för att rötter ska inte ruttnar.

2 luft:
Måste luft finns runt rötterna detta händer om man vattnar bra och lägga stickligar på bra jord.
3 värme:
Den högre temperaturen plus 20,närhelst långsam
producera rötter, för att rötter behöver minst plus 20.

4 ljus jag skrev.

H.Bassam
Jonnte
Ok.. tack. Det är ju blad på mina så då låter jag de stå i glasbehållare då.

Jag låter de väl stå som de är och så får jag hoppas det dyker upp lite rötter snart. Skulle vara så roligt om jag kunde få en planta av det iallafall.

Ska jag tillsätta rothormon nu tycker du? isåfall vad är det och vart kan jag köpa det?

Tack
//Jonas
jaj-51
En test med Clonex rotningshormon.

Fins en tråd om Hibiscus stickling också http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...1&hl=clonex
Jonnte
Ahh... strålande...

Ska nog köpa en burk och testa, antar att jag får snitta om innan jag doppar sticklingen i hormonet då.

Läste i den tråden du tipsade om att man ska kapa halva bladen för att minska avdunstning, är det lönt att testa på en av sticklingarna kanske? Även tipset om att sätta en liten klump vitmossa runt stammen i vattnet lät intressant.

Ingen som vet inköpsställe för clonex i göteborg, så man slipper vänta på en beställning?

Ursäkta alla, säkert korkade, frågor. men jag är ingen van odlare :-) de sticklingar jag tagit innan har främst varit på mynta och det är ju så lätt så de nästan slagit rot innan de kommit i glaset :-) gett rötter på någon vecka iallafall :-)

Tack för all hjälp

//Jonas
jaj-51
Hej.
Föreslår att du sätter sticklingarna direkt i jord med rotningshormon.
Lyxigaste lösningen är Rootii kuberna. Jag tror att lite extra belysning också hjälper.

I Göteborg säljer Hydrogarden
Jonnte
sådär... snittade om, dopade i clonex och satta i rooti kuber.

En behöll jag i vatten, men doppade den i lite clonex.

Nu hoppas vi det växer ut lite rötter. smile.gif

Bassam
Hej
Nu kan du tålamod och kontroll och byta vattnet vid behov. För att sticklingarna inte bli ruttnar.

H.Bassam
Jonnte
Hej igen.

Måste ställa en fråga till bara gällande mina sticklingar.

På de två som jag satte i odlingsmedium så har flera blad börjat gulna, (de var på väg att gulna innan också) ska jag klippa bort dem? tar de kraft från plantan? Läste också någonstans att man skulle klippa bort halva bladen för att minska avdunstningen, är det nått som jag bör göra?

Sticklingen som står i vatten är fortfarande grön och fin.

//Jonas
Jonnte
Så, nu har mina sticklingar stått i ytterligare några veckor. Nästa alla blad har skrumpnat bort men alla sticklingar har fått små skott som växer till sig i toppen. På den ena som är satt i rotningskub kan jag skymta små rötter om jag öppnar upp lite försiktigt, den andra kan jag inte se. Hur länge låter låter jag de stå i kuberna innan jag sätter över dem i annat medium? typ spagnum.

Och så en fundering som gäller den sticklingen som jag låtit stå i vatten. Även på den börjar bladen vissna ner men ännu inga tecken på rötter, stammen har spruckit upp lite mer än bara snittet jag gjorde så det kankse är ett tecken på att något är på g? Däremot har jag fått en tjock slemliknande beläggning på delen under vatten. Jag har fått det tidigare också men då spolat bort det när jag bytt vatten, nu slog det mig att det kanske är något som ska vara där?

Så för att sammanfatta:

1. När tar jag bort rotningskuberna och sätter sticklingen i spagnum istället?
2. Vad är det för slem runt sticklingen i vatten? ska det vara där eller ska jag spola bort det?

Tacksam för lite hjälp igen

//Jonas
Bassam
Hej
1 Vad är det för slem runt sticklingar i vatten, du ska bytta vatten, för att den är svamp sorter.
2 Du kan byter till spagnum när som helst, på grund att spagnum innehåller fukten omkring rötter.
Obs
Finns tre saker påverka rötter:
1 Tiden : nästa alla växter vila på höst och vinter , så tar rötter lång tid för att komma.
2 värme: när är värme under sticklingar kommer rötter snabb.
3 Blad: när sticklingar har mindre blad, rötterna kommer snabbare.
4 Fukt: det är viktigt att sticklingar har fukt omkring sig. Så täcker vi sticklingar på plast påse.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon